Który samochód elektryczny ma największy zasięg? Jeśli potrzebujecie ponad 450 kilometrów na jednym ładowaniu, to do wyboru macie Teslę, Teslę albo Teslę. Z samochodów używanych dostępna będzie jeszcze Tesla lub Tesla. I to właściwie tyle, jeśli chodzi o wachlarz opcji. Bo jeśli nie chcecie kupować Tesli, to… poczekacie.

Jeśli chcecie zobaczyć ranking w postaci listy, tutaj obok —> powinien znajdować się spis treści. Rozwińcie go, by przeskoczyć do interesującego was auta.

Największy zasięg w samochodach elektrycznych 2019

Poniższy ranking uporządkowany został według zasięgów wyznaczanych z wykorzystaniem amerykańskiej procedury EPA, która bardzo dobrze oddaje realne zasięgi samochodów elektrycznych w trybie mieszanym przy normalnej jeździe i dobrej pogodzie. W Europie stosowana jest procedura WLTP, która podaje wyniki średnio o 13 procent wyższe. Branie pod uwagę liczb według WLTP ma sens, jeśli poruszamy się niemal wyłącznie po mieście.

My nie chcemy mącić Czytelnikom w głowach. Wybieramy zasięgi realne.

Zestawienie uwzględnia wszystkie samochody z całego świata, istniejące i produkowane*, choć nieszczególnie to widać. Tesla wykosiła bowiem konkurencję. Pierwszym autem z firmy innej niż Tesla mógłby być Hyundai Kona Electric, może też Kia e-Niro. Ale obydwa samochody znajdują się poniżej granicy 450 kilometrów:

> Kia e-Niro z zasięgiem realnym 430-450 kilometrów, a nie 385, jak wynika z EPA? [zbieramy dane]

Należy również pamiętać, że auta wytwarzane w Chinach mają zasięgi podawane według procedury NEDC, która dość znacząco zafałszowuje wyniki. Na przykład Nio ES6 osiągający „510 km” w rzeczywistości na jednym ładowaniu przejedzie około 367 km [wstępne wyliczenia www.elektrowoz.pl na podstawie obecnej wersji procedury]. Warto zatem wyhamować z ekscytacją, jakoby „w Chinach już od dawna były samochody robiące 500 km na baterii”.

*) czyli nie ma tutaj Tesli Model Y ani Riviana, nie mówiąc o bajecznych obietnicach Audi, ale są samochody wyjeżdżające z fabryk przed 2019 rokiem.

Nio ES6 mimo baterii o pojemności 84 kWh nie osiąga nawet 400 kilometrów realnego zasięgu. Przynajmniej tak nam wychodzi na podstawie deklaracji producenta (c) Nio

A co się dzieje z zasięgiem samochodu elektrycznego na autostradzie albo podczas mrozu?

To proste. Jeśli chcesz obliczyć zasięg Tesli przy szybkości autostradowej (~140 km/h), przemnóż wynik przez 0,75. Jeżeli natomiast interesuje cię zasięg przy niskich i bardzo niskich temperaturach, przemnóż go przez 0,8. UWAGA, mnożniki te dotyczą wyłącznie samochodów marki Tesla i nie należy stosować ich przy modelach innych producentów – tam najczęściej jest gorzej.

A oto i nasz ranking:

Miejsce 11. Tesla Model S 90D AWD (2016-2017), ~82 kWh – 473 km

Segment: E

Obiecywaliśmy ranking TOP10, skąd zatem wziął się tutaj samochód oznaczony numerem 11? Otóż zależało nam na tym, by pokazać jedno z aut ze starszej puli, które dostępne jest już tylko na rynku wtórnym. Właśnie dzięki temu może być łakomym kąskiem dla osób, które nie chcą kupować nowej Tesli. Tesla Model S 90D oficjalnie pokonuje 473 kilometry na jednym ładowaniu.

Po niewielkiej degradacji baterii będzie to zapewne około 460-470 kilometrów. A jeśli będziemy mieli szczęście, trafimy na model z darmowym ładowaniem przypisanym do samochodu, nie do właściciela.

> Tesla przywraca darmowe, nielimitowane ładowanie na Superchargerach dla nowych Modeli S i X

10. Tesla Model X 100D (2017-2019), ~100 kWh – 475 km

Segment: E-SUV

Tesla Model X to duży crossover (SUV), który może przewieźć do 7 osób. W produkowanym do kwietnia 2019 roku wariancie 100D – bateria ~100 kWh, napęd na obie osie – na jednym ładowaniu pokonywał 475 kilometrów.  Nawet przy dobrej jeździe autostradowej wychodziło około 350-380 kilometrów na jednym ładowaniu, co wystarczy na przeskakiwanie sporych odległości bez zatrzymywania się.

Ale nowa generacja Tesli, „Raven”, wyposażona w silniki od Tesli Model 3, wypada już znacznie lepiej.

9. Tesla Model X (2019) Long Range AWD Performance 100 kWh – 491 km

Segment: E-SUV

Ano właśnie. Od końca kwietnia 2019 roku z taśm produkcyjnych zjeżdża nowa generacja Tesli Model X o nazwie „Raven”. Choć z zewnątrz nie uległa zmianie, zmodyfikowano jej nazwę: Tesla Model X [P]100D przeobraziła się w Tesla Model X Long Range AWD [Performance]. Przeprojektowano też jej podwozie: zastosowano nowe zawieszenie i silnik z magnesami trwałymi z przodu zamiast silnika indukcyjnego.

> Tesla Model S (2019) i Model X (2019) zaktualizowane. Nowe napędy i prawie 600 km zasięgu w Tesli S! [spis zmian]

Efekt? Nawet w prądożernym wariancie Performance, który jest odpowiednikiem Modelu X P100D, zasięg jest większy i wynosi 491 kilometrów. W edycji nie-Performance przebijemy bez problemu 500 kilometrów.

8. Tesla Model 3 (2019) Long Range AWD Performance ~74 kWh – 480-499 km

Segment: D

Tesla Model 3 miała być najtańszą Teslą w gamie. Z kolei Tesla Model 3 Performance to najdroższa z tych najtańszych Tesli. Większe koła, większe hamulce, mocniejsze silniki – ot, taki samochód do robienia psikusów właścicielom Porsche, BMW M czy Audi RS. Gdy chcemy poszaleć, przyda się przyspieszenie Tesla Model 3 Performance do 100 km/h, które trwa zaledwie 3,4 sekundy.

A gdy jedziemy z dziećmi do dziadków, bardziej skorzystamy z zasięgu, który wyniesie 480-499 kilometrów.

7. Tesla Model 3 (2019) Long Range AWD ~74 kWh – 499 km

Segment: E

Tesla Model 3 Long Range AWD (po prawej) to obecnie najchętniej wybierany wariant Modelu 3 w Europie. Przy rozsądnej cenie oferuje  świetne parametry (przyspieszenie do 100 km/h w 4,6 sekundy, 233 km/h szybkości maksymalnej), które umożliwiają jej na łatwe rozprawienie się z większością konkurentów. Także tych spalinowych.

Na naszej liście „Pożądam” samochód zajmuje dziś trzecie miejsce, ale w zasadzie to jest drugie ex aequo z Kią e-Niro, a jeżeli wziąć pod uwagę dostępność… cóż, przyznajemy: nasz lider. Bo te 499 kilometrów zasięgu przy spokojnej jeździe i około 400 km przy 120 km/h piechotą nie chodzi.

> Ranking modeli, które pożądamy: Tesla Model 3 Long Range AWD

6. Tesla Model S P100D AWD (2019) 100 kWh – 507 km

Segment: E

Tesla Model S P100D to wzmocniony wariant Tesli Model S 100D, który został zastąpiony przez Long Range AWD Performance. Już od dawna oferował dużą moc i ponad 500 km zasięgu na jednym ładowaniu. Ale swoje też kosztował. Kto nie musiał udowadniać na każdych światłach, że jest szybszy, wybierał raczej opcję 100D.

A kto musiał, stawiał na P100D. W końcu nadal otrzymywał 507 kilometrów zasięgu na baterii. Oczywiście pod warunkiem, że wszystko wszystkim udowodnił za poprzedniego ładowania. Bo jeśli nie udowodnił, to… no, z 250 kilometrów na jednym ładowaniu powinien przejechać 🙂

4. Tesla Model X (2019) Long Range AWD 100 kWh – 523 km

Segment: E-SUV

Właściwie nie ma tutaj czego komentować. Osoby, które wybierały Tesla Model X zamiast Modelu S – bo mają dużą rodzinę, bo lubią SUV-y, bo ich stać, bo … – w końcu mogą czuć się naprawdę bezpiecznie, gdy chodzi o zasięg na jednym ładowaniu. Najnowszy Tesla Model X „Raven” na baterii przejedzie 523 kilometry. Czyli trasę Warszawa-Mielno, jeśli zdecydujemy się na sprytny skrót przez Łowicz „ścinający” róg autostrad A2-A1.

Oczywiście dobrze byłoby też spokojnie jechać albo… przystanąć gdzieś na toaletę i szybkie doładowanie choćby kilku kilowatogodzin 😉

4. Tesla Model 3 (2019) Long Range RWD ~74 kWh – 523 km

Segment: D

Oto nasz samochód elektryczny marzeń. Nie musimy mieć napędu na obie osie, wolimy większy zasięg. Tesla Model 3 Long Range RWD – a więc z napędem wyłącznie na tył – po niedawnej aktualizacji oprogramowania powinna przejeżdżać do 523 kilometrów na baterii. Tak, oczywiście, dotyczy to spokojnej jazdy. Przy jeździe mniej spokojnej potrzebny będzie jeden krótki postój. Jak krótki? Na nasze oko wystarczy 10-15 minut:

> Tesla Model 3 Long Range: Ładowanie szybsze o 20 procent po aktualizacji oprogramowania do 2019.20.2

3. Tesla Model S 100D (2017-2019) 100 kWh – 539 km

Segment: E

Tesla Model S 100D to poprzednik obecnej edycji Long Range AWD z aktualizacją „Raven”. Choć dysponowała wyłącznie silnikami indukcyjnymi, przy spokojnej jeździe pozwalała na przebicie 500 kilometrów na jednym ładowaniu. A pewnym Włochom udało się przejechać aż 1 078 kilometrów na baterii, choć było to już raczej pełzanie niż normalna jazda (40 km/h…):

> Najdłuższa trasa na jednym ładowaniu? Tesla Model S przejechał… 1 078 kilometrów! [WIDEO]

2. Tesla Model S (2019) Long Range AWD Performance 100 kWh – 555 km

Segment: E

Tesla Model S Long Range AWD Performance to mocniejszy wariant naszego lidera (patrz niżej). Z przodu jest ten sam silnik, co w Tesli Model 3, natomiast z tyłu znalazł się napęd o pozwalający na przyspieszenie do 100 km/h w około 2,6-2,7 sekundy. Dzięki niemu opisywana Tesla Model S jest dziś najlepiej przyspieszającym masowo produkowanym samochodem na świecie.

I w dodatku przejeżdża 555 kilometrów na jednym ładowaniu.

1. Tesla Model S (2019) Long Range AWD 100 kWh – 595,5 km

Segment: E

A oto i absolutny lider rankingu. Produkowane od końca kwietnia Tesle Model S „Raven” dzięki silnikom z Tesli Model 3 na przedniej osi dobijają do niemal 600 kilometrów na jednym ładowaniu. Nawet przy porządnej jeździe na autostradzie będzie to dobre 400+ kilometrów, czyli odległość, która wystarczy do pokonania dystansu na urlop jednym skokiem, bez zatrzymywania się na stacji ładowania.

A ile kosztuje taka przyjemność? Większość cen opisywanych przez nas samochodów znajdziesz w artykule:

> Aktualne ceny samochodów elektrycznych w Polsce [sierpień 2019]

Zdjęcie otwierające: samochody oferujące najlepszy zasięg na baterii na jednym zdjęciu 🙂 (c) Tesla

Pamiętajcie, komentarze są dla Was!

Jeśli w tekście czegoś brakuje, jeżeli macie uwagi, jeśli wolelibyście poczytać coś innego – piszcie śmiało!

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]