Szwedzki rynek samochodów mocno się kurczy. Właściwie wszystkie duże marki notują na nim dwucyfrowe spadki, a całość zjechała w dół o 52 procent rok do roku. W tych warunkach Tesla błyskawicznie pnie się w górę, rośnie też cały segment samochodów elektrycznych i hybryd plug-in.

Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych w Szwecji [czerwiec 2019]

Zacznijmy od spadków. Choć były one „oczekiwane”, żaden z producentów nie ma powodów do zadowolenia:

  • Grupa Volkswagena spadła o 67 procent r/r,
  • Toyota zjechała o 67 procent r/r,
  • Volvo zanotowało spadek o 61 procent rok do roku,
  • BMW spadło o 53 procent r/r,
  • Mercedes spadł o 51 procent r/r.

W czerwcu 2018 roku rynek rósł, ponieważ klienci kupowali auta przed wejściem w życie nowego podatku „bonus malus”, jakim obłożono samochody spalinowe. Zaczął on obowiązywać dla aut sprzedawanych od 1 lipca 2018 roku. Wprowadzono go na dwa miesiące przed wejściem w życie WLTP, które zmieniło wyniki emisji, więc między czerwcem 2018 a styczniem 2019 na szwedzkim rynku panowało niezgorsze zamieszanie.

> Kia informuje o SPOWOLNIENIU z e-Niro i e-Soul. Norwegia dostanie znacznie mniej egzemplarzy

W tym całym galimatiasie samochody elektryczne i hybrydy plug-in cieszą się dobrą kondycją. W czerwcu 2019 stanowiły one łącznie 9,9 procent wszystkich aut (rok temu – 3 procent). Samochody czysto elektryczne wzrosły o 275 procent w tym roku i wygląda na to, że do końca roku dojdą do poziomu 13 procent wszystkich rejestrowanych aut (źródło).

Sama Tesla urosła o 420 procent rok do roku, oczywiście za sprawą Modelu 3, który w okresie marzec-czerwiec był najchętniej kupowanym samochodem w grupie mężczyzn w wieku 36-50 (przed VW Tiguanem i Toyotą RAV4).

Szwedzkie wybory: Tesla, bo dobra, Zoe, bo tani?

Ranking TOP10 najchętniej kupowanych aut czysto elektrycznych w Szwecji w czerwcu 2019 roku wyglądał następująco:

  1. Tesla Model 3 – 524 egzemplarze,
  2. Renault Zoe – 229 egzemplarzy,
  3. Tesla Model S – 209 egzemplarzy,
  4. BMW i3 – 98 egzemplarzy,
  5. Kia e-Soul/Soul Electric – 94 egzemplarze,
  6. Kia e-Niro – 91 egzemplarzy,
  7. Tesla Model X – 86 egzemplarzy,
  8. Hyundai Kona Electric – 84 egzemplarze,
  9. Nissan Leaf – 79 egzemplarzy,
  10. Audi e-tron – 75 egzemplarzy.

Zdecydowanym liderem okazała się, jak już wspomnieliśmy, Tesla Model 3. Renault Zoe dojechał na drugim miejscu, gdzie wygląda dość kuriozalnie między znacznie droższym Modelem 3 i Modelem S. BMW i3 sprzedało się niewiele lepiej niż elektryczna Kia Soul, a ta z kolei minimalnie wyprzedziła e-Niro. Tak samo jak w Norwegii, również tutaj zaskakująco słabo radzi sobie Nissan Leaf, któremu depcze po piętach Audi e-tron.

> NORWEGIA. Tesla sprzedawała się lepiej niż Volkswagen i Toyota [czerwiec 2019]

Zdjęcie otwierające: pokazy Tesli Model 3 w Szwecji (c) Vincent / Twitter

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: