Ustawa o elektromobilności weszła w życie 22 lutego 2018 roku i dała kierowcom samochodów elektrycznych m.in. przywilej parkowania za darmo w płatnych strefach oraz jeżdżenia po buspasach. Jednak jeszcze przed podpisem Prezydenta RP, Ministerstwo Energii ogłosiło, że Ustawa zostanie… znowelizowana. Rząd właśnie przyjął projekt nowelizacji, teraz trafi on do Sejmu.

Nowa wersja Ustawy o elektromobilności

W nowelizacji Ustawy najważniejsza modyfikacja dotyczy urządzeń pomiarowych (liczników) zainstalowanych na każdym złączu ładowarki. Firma Greenway Infrastructure Poland zgłaszała, że taki model jest trudny technicznie do zrealizowania – nie ma na rynku odpowiednich urządzeń – dlatego Ministerstwo Energii wycofało się do pomysłu z ogólnym licznikiem dla jednej ładowarki.

> Ustawa o elektromobilności wyłączy nam ładowarki? Greenway: „Niejasne wymogi”

Stacje ładowania samochodów elektrycznych z inną definicją

Oprócz tego modyfikacji ulega definicja ogólnodostępnej stacji ładowania samochodów elektrycznych. Urządzenie funkcjonujące na parkingu centrum handlowego i należące do centrum handlowego nie będzie musiało obowiązkowo korzystać z umowy z Operatorem Sieci Dystrybucyjnej (OSD). Dotychczas właściciel takiej stacji, jako urządzenia ogólnodostępnego, miał 12 miesięcy na podpisanie bezpośredniej umowy z OSD – co było absurdalne.

2,5 zł / 25 złotych za wjazd do centrów miast

W nowelizacji Ustawy o elektromobilności z powrotem pojawiają się też płatne strefy czystego transportu. Został one uprzednio wyrzucone przez partię Kukiz’15, co zaowocowało całkowitym zablokowaniem wjazdu do takich stref samochodom innym niż elektryczne i zasilane wodorem lub CNG/LNG.

Wjazd do stref czystego transportu – a więc do centrów miast i innych obszarów, które wyznaczą samorządy – ma kosztować maksymalnie 2,5 złotego za godzinę lub 25 złotych za dobę.

> Ile na jednym ładowaniu przejeżdżają samochody elektryczne dostępne w Polsce? [WYKRES]

A kiedy dopłaty do samochodów elektrycznych?

W nowelizacji Ustawy nie ma mowy o jakichkolwiek dopłatach do samochodów elektrycznych. Aktualnie najważniejszym bonusem finansowym jest zdjęcie akcyzy z aut elektrycznych i hybryd plug-in, ale ta forma korzyści musi zostać pozytywnie zaopiniowana przez Komisję Europejską.

Kiedy KE wyda decyzję, że w Polsce możliwy jest zakup samochodu elektrycznego bez akcyzy? Spodziewamy się, że nie później niż w czerwcu 2018 roku.

> Samochody elektryczne bez akcyzy – kiedy decyzja Komisji Europejskiej? [TERMINY]

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4]