Nadszedł czas, by uaktualnić nasz ranking cen hybryd i hybryd plug-in w Polsce. Jest sporo nowości spod znaku Toyoty, chociaż są to wyłącznie hybrydy bez możliwości ładowania z gniazdka. Pojawiła się też nowa Honda CR-V Hybrid, jest Ford Mondeo Hybrid i nowe Mercedesy. Jednak najprzyjemniej zaskoczyło nas BMW.
Ceny samochodów hybrydowych w Polsce [marzec 2019]
Zacznijmy od przyjemnego zaskoczenia. Nasi Czytelnicy dobrze wiedzą, że od stycznia 2019 roku istnieją oficjalne dokumenty, które obniżają cenę hybryd plug-in o wartość akcyzy. Teoretycznie zatem wszystkie hybrydy ładowane z gniazdka – ale nie zwykłe hybrydy – powinny po styczniu potanieć o 3,1 procent. Czy potaniały? Wyłącznie w BMW: w styczniu 2019 BMW 225xe Active Tourer kosztowało 160 300 złotych, w marcu kupimy je od 155 500 złotych. Różnica w cenie? Około 3 procent, czyli się zgadza. Brawo, BMW!
Najtańsza stara (klasyczna) hybryda: Toyota Yaris Hybrid
Drugą dużą ciekawostką jest gigantyczna ofensywa Toyoty. W cennikach pojawiło się mnóstwo nowych modeli, na przykład Toyota Corolla 1.8 Hybrid, Toyota Corolla 2.0 Hybrid, Toyota Camry 2.5 Hybrid, Toyota RAV4 2.5 Hybrid, … I to właśnie Toyota oferuje dziś najtańszą hybrydę w Polsce: Yaris 1.5 Hybrid. Jednak ten najtańszy model nie jest wcale taki tani: rozpoczyna się od 67 900 złotych. Jeszcze w styczniu można go było kupić za 64 790 złotych.
> Renault Clio e-Tech (2020) – nowa alternatywa dla Toyoty Yaris Hybrid
Cena rośnie, czyli jest popyt.
Najtańsza hybryda plug-in: niezmiennie Kia Niro Plug-in
Najtańszą hybrydą plug-in nadal jest Kia Niro Plug-in. Niestety, choć teoretycznie samochód powinien być tańszy o wartość akcyzy, jego cena nadal stoi na poziomie 127 900 złotych. Cóż… dobrze, że jest. Dobrze, że nie drożeje, jak Hyundai. Szkoda, że nadal jest tak drogo.
Inne obserwacje
Lexus NX z wyprzedaży tańszy niż UX
Jeśli ktoś rozważa zakup Lexusa UX, powinien dwa razy przemyśleć decyzję. Samochód jest mniejszy od Lexsa NX, a ceny ma zbliżone. Zeszłoroczny model NX 300h Elegance+ można kupić za 164 900 zł, podczas gdy najtańszy UX 250h kosztuje 166 tysięcy złotych.
Toyota Prius znika z oferty
Gigantyczna liczba nowych modeli sprawiła, że z oferty zniknęła klasyczna Toyota Prius. Zostały tylko modele Prius Plug-in oraz Prius+. Klasyczny Prius nigdy nie zyskał w Polsce szczególnej popularności – triumfy święci dopiero teraz, na rynku wtórnym – a obecność Corolli Hybrid kombi raczej przypieczętuje jego los.
Ford Mondeo zamiast Camry Hybrid? Warto rozważyć
Nieco zaskoczyła nas cena Toyoty Camry Hybrid: auto rozpoczyna się od 141 900 złotych w wersji Comfort. Tańszy jest Ford Mondeo, którego kupimy poniżej 140 tysięcy złotych, nie mówiąc już o tym, że za około 140-145 tysięcy złotych możemy mieć dobrze wyposażoną Niro Plug-in lub Coopera S E All4 Plug-in Hybrid.
Zmiana pokoleniowa w Volkswagenie
Po wrześniu 2018 roku z oferty Volkswagena wypadły Golf i Passat GTE. Choć nowy Volkswagen Passat GTE (2019) został już zaprezentowany, nie widać go jeszcze w cennikach. Jednak wkrótce powinien zawitać i wtedy porównamy, czy potaniał o wartość akcyzy, czy może – jak w Hyundaiu przy zmianie rocznika – jego cena skoczyła do góry.
Brak Audi w ofercie
Audi zaprezentowało niedawno szereg hybryd plug-in TFSIe, ale na razie na próżno szukać ich w polskich cennikach. Spodziewamy się, że najpierw zadebiutuje elektryczne e-tron Sportback, a dopiero z czasem do sprzedaży trafią nowe hybrydy plug-in. Ten ostatni model jest zresztą zapowiadany na stronie.
Bardzo drogie Volvo
Ceny Volvo niezmiennie zapierają nam dech w piersiach. Jeśli mielibyśmy wybierać między Volvo V60 (segment D) i tańszym Mercedesem (segment E), to chyba postawilibyśmy na Mercedesa. I to mimo faktu, że Mercedes jest sedanem, a V60 to praktyczniejsze kombi.
Czekamy na Opla
Od kilku miesięcy niecierpliwie czekamy na oficjalny cennik Grandlanda X, czyli crossovera plug-in Opla. Na razie spodziewamy się kwot rzędu 150+ tysięcy złotych, jednak chcemy wierzyć, że Opel miło nas zaskoczy.
Pożegnaliśmy Mitsubishi Outlandera PHEV
Już kilka tygodni temu informowaliśmy, że w tym roku do polski nie zawita Mitsubishi Outlander PHEV. Wyższa pojemność silnika (2.5 zamiast 2.0) w nowej wersji modelowej sprawiła, że samochód objęty został akcyzą wynoszącą 18,6 zamiast 3,1 procent. Jako że Ustawa o elektromobilności obowiązuje tylko hybrydy plug-in do 2.0 litra pojemności, importer nie zdecydował się na oferowanie samochodu.
> Mitsubishi Outlander PHEV (2019) wypadł z polskiej oferty. Przez Ustawę o elektromobilności
A oto i kompletne zestawienie cen: