W momencie, gdy ruszyła przedsprzedaż Mercedesa EQC, producent ujawnił jego zasięg określony według procedury WLTP. Wynosi on 417 kilometrów. Jeśli wierzyć naszym obliczeniom, taka liczba odpowiada przedziałowi 330-360 km, a gdyby pokusić się o większą precyzję: 353/354 kilometrom realnego zasięgu.

Mercedes EQC: cena wysoka, zasięg umiarkowany

Przed momentem wystartowała przedsprzedaż Mercedesa EQC. Samochód w najtańszej wersji ma kosztować równowartość około 316 tysięcy złotych (71 281 euro), ale ten wariant ma być dostępny w drugim kwartale 2020 roku. Teraz ograniczona grupa wybrańców będzie mogła kupić EQC 400 4Matic „Edition 1886”, czyli edycję specjalną, która rozpoczyna się od ponad 376 tysięcy złotych (85 tysięcy euro).

> Nowy update 2019.16 trafi do właścicieli Tesli. W nim: opcja natychmiastowego pobierania aktualizacji

Przy okazji poznaliśmy zasięg WLTP Mercedesa EQC: 417 kilometrów. Podobną wartość podawało Audi, gdy informowało, że e-tron będzie miał zasięg „do 417 kilometrów WLTP”. „Do 417 km” przeobraziło się w 328 kilometrów zasięgu realnego, czyli oszacowanego z wykorzystaniem procedury EPA.

Audi e-tron ma baterię o pojemności użytecznej 83,6 kWh (całkowita: 95 kWh), tymczasem Mercedes EQC chwali się 80 kWh – ale nie wiemy, czy jest to pojemność netto, czy brutto (całkowita). Jednocześnie Mercedes EQC jest samochodem nieco mniejszym i lżejszym niż e-tron, dlatego z naszych obliczeń wynika, że zasięg Mercedesa EQC „Edition 1886” powinien mieścić się w przedziale 320-360 km na jednym ładowaniu. Dokładna liczba to 353-354 km, ale należy podchodzić do niej z pewnym dystansem.

Nie jest to wartość oszałamiająca. Lepiej wypada choćby Kia e-Niro (385 km) czy bezpośredni konkurent Mercedesa EQC, Jaguar I-Pace (377 km), nie wspominając o Tesli Model Y (gwarantowane 400+ km). Z ostatnio zaprezentowanych elektrycznych crossoverów gorzej wypada tylko Audi e-tron (328 km).

> Ile kosztuje przejściówka Type 2-CCS do Tesli Model S/X? W Europie: 170 euro, obsłuży 120 kW

Przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h, samochody elektryczne zwykle zużywają energię szybciej i „gubią” 25-33 procent realnego zasięgu. To sugerowałoby, że na autostradzie Mercedes EQC przejedzie 210-270 kilometrów na jednym ładowaniu. W wariancie Mercedes EQC AMG Line/Line Premium oraz Edition 1886 z 20-calowymi kołami wartości te będą jeszcze o kilka procent niższe – najtańsza wersja samochodu jeździ bowiem na kołach 19-calowych.

Jako ciekawostkę warto dodać, że w momencie premiery Mercedes mówił o zużyciu energii EQC wynoszącym 22,2 kWh/100 km (patrz: film na dole). Uwzględniając ewentualny bufor w baterii o wielkości 2-4 kWh otrzymujemy (80-3)/22,2=3,47, czyli 347 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. Ta wartość nieźle pasuje do wcześniejszych szacunków.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: