W momencie, gdy ruszyła przedsprzedaż Mercedesa EQC, producent ujawnił jego zasięg określony według procedury WLTP. Wynosi on 417 kilometrów. Jeśli wierzyć naszym obliczeniom, taka liczba odpowiada przedziałowi 330-360 km, a gdyby pokusić się o większą precyzję: 353/354 kilometrom realnego zasięgu.
Mercedes EQC: cena wysoka, zasięg umiarkowany
Przed momentem wystartowała przedsprzedaż Mercedesa EQC. Samochód w najtańszej wersji ma kosztować równowartość około 316 tysięcy złotych (71 281 euro), ale ten wariant ma być dostępny w drugim kwartale 2020 roku. Teraz ograniczona grupa wybrańców będzie mogła kupić EQC 400 4Matic „Edition 1886”, czyli edycję specjalną, która rozpoczyna się od ponad 376 tysięcy złotych (85 tysięcy euro).
Przy okazji poznaliśmy zasięg WLTP Mercedesa EQC: 417 kilometrów. Podobną wartość podawało Audi, gdy informowało, że e-tron będzie miał zasięg „do 417 kilometrów WLTP”. „Do 417 km” przeobraziło się w 328 kilometrów zasięgu realnego, czyli oszacowanego z wykorzystaniem procedury EPA.
Audi e-tron ma baterię o pojemności użytecznej 83,6 kWh (całkowita: 95 kWh), tymczasem Mercedes EQC chwali się 80 kWh – ale nie wiemy, czy jest to pojemność netto, czy brutto (całkowita). Jednocześnie Mercedes EQC jest samochodem nieco mniejszym i lżejszym niż e-tron, dlatego z naszych obliczeń wynika, że zasięg Mercedesa EQC „Edition 1886” powinien mieścić się w przedziale 320-360 km na jednym ładowaniu. Dokładna liczba to 353-354 km, ale należy podchodzić do niej z pewnym dystansem.
Nie jest to wartość oszałamiająca. Lepiej wypada choćby Kia e-Niro (385 km) czy bezpośredni konkurent Mercedesa EQC, Jaguar I-Pace (377 km), nie wspominając o Tesli Model Y (gwarantowane 400+ km). Z ostatnio zaprezentowanych elektrycznych crossoverów gorzej wypada tylko Audi e-tron (328 km).
> Ile kosztuje przejściówka Type 2-CCS do Tesli Model S/X? W Europie: 170 euro, obsłuży 120 kW
Przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h, samochody elektryczne zwykle zużywają energię szybciej i „gubią” 25-33 procent realnego zasięgu. To sugerowałoby, że na autostradzie Mercedes EQC przejedzie 210-270 kilometrów na jednym ładowaniu. W wariancie Mercedes EQC AMG Line/Line Premium oraz Edition 1886 z 20-calowymi kołami wartości te będą jeszcze o kilka procent niższe – najtańsza wersja samochodu jeździ bowiem na kołach 19-calowych.
Jako ciekawostkę warto dodać, że w momencie premiery Mercedes mówił o zużyciu energii EQC wynoszącym 22,2 kWh/100 km (patrz: film na dole). Uwzględniając ewentualny bufor w baterii o wielkości 2-4 kWh otrzymujemy (80-3)/22,2=3,47, czyli 347 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. Ta wartość nieźle pasuje do wcześniejszych szacunków.