Minister energii, Krzysztof Tchórzewski, oraz minister finansów, inwestycji i rozwoju, Jerzy Kwieciński, podpisali rozporządzenie w sprawie dysponowania środkami Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Rozporządzenie decyduje o warunkach dopłat do samochodów elektrycznych dla osób fizycznych. Mówiąc po ludzku: lada chwila powinna być możliwość ubiegania się o dopłatę do auta elektrycznego.

Dopłaty do samochodów elektrycznych na finiszu prac. Start jeszcze w tym roku?

Zaledwie pięć dni temu pisaliśmy o dość niespodziewanej publikacji rozporządzenia w sprawie dopłat do samochodów elektrycznych na stronach Komisji Europejskiej. Okazuje się, że intuicja nas nie myliła – rozporządzenie powinno lada chwila wejść w życie (źródło).

> Dopłaty do samochodów elektrycznych – nowy projekt rozporządzenia na stronach Komisji Europejskiej. Start tuż-tuż?

Jeśli ministrowie podpisali dokument, to zapewne nie uległ on zmianom w wersji ze stron KE. Teraz został on skierowany do publikacji w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie 15. dnia od momentu publikacji.

Pierwszy nabór wniosków w sprawie dopłat ma zostać ogłoszony po dniu wejścia w życie rozporządzenia. UWAGA, aby ubiegać się dofinansowanie, samochód trzeba zakupić po dniu ogłoszenia naboru (paragraf 10).

Dopłaty do aut elektrycznych: warunki, kwoty i wszystko, co ważne

/poniższa treść częściowo pochodzi ze starszego materiału/

Dopłata dotyczy wyłącznie:

  • samochodów elektrycznych (BEV), aktualna lista znajduje się tutaj:

> Dopłaty do samochodów elektrycznych – jakie auta zmieszczą się w limicie? [SPIS]

  • samochodów na wodór (FCEV),
  • osób fizycznych.

Rozporządzenie nie dotyczy więc:

  • firm,
  • jednoosobowych działalności gospodarczych,
  • samochodów na gaz ziemny,
  • hybryd plug-in,
  • autobusów elektrycznych,
  • motocykli elektrycznych.

Wszystkie wspomniane powyżej pojazdy zostały uwzględnione w rozporządzeniu dla firm, które opracowywane jest w ramach osobnego projektu. Zgodnie z informacją na stronach Ministerstwa Energii, rozporządzenie znajduje się na „końcowym etapie prac”.

Wracając do meritum: dopłata wynosi 30 procent ceny, nie więcej jednak niż 37 500 zł. Przy samochodzie na wodór (FCEV) dopłata również wynosi 30 procent ceny, ale próg podniesiono do 90 tysięcy złotych.

Maksymalna cena nabycia samochodu elektrycznego to 125 000 złotych, maksymalna cena nabycia auta na wodór – 300 000 złotych. Po przekroczeniu progu, na przykład przy samochodzie elektrycznych kosztującym 125 001 zł, dopłata w ogóle nie zostanie udzielona.

> Niższa akcyza na samochody hybrydowe stała się faktem. Prezydent podpisał ustawę

Potwierdzają się wszystkie wcześniejsze informacje:

  • dopłaty prowadzone będą bez konkursu (każdy będzie mógł złożyć wniosek),
  • wnioski będą rozpatrywane w miarę napływania,
  • dopłaty będą przyznawane do wyczerpania się środków,
  • nabory wniosków będą powtarzane.

Aby uzyskać dopłatę, trzeba będzie złożyć wniosek wraz z:

  • kopią faktury zakupu wystawioną na osobę fizyczną,
  • kopię dowodu rejestracyjnego,
  • kopię dokumentu ubezpieczenia OC+AC na rok,
  • zobowiązanie do zawarcia takiego ubezpieczenia na rok następny.

Istotnym elementem jest również oświadczenie od osoby fizycznej, że nie wykonuje ona działalności gospodarczej – a więc osoby prowadzące jednoosobową działalność nie będą uprawnione do uzyskania takiego oświadczenia. Rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia, o dopłatę będzie można się ubiegać w przypadku samochodu zakupionego po starcie pierwszego naboru.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]