Na stronach Komisji Europejskiej pojawiła się kolejna wersja rozporządzenia w sprawie dopłat do samochodów elektrycznych dla osób fizycznych, czyli zarządzania środkami pochodzącymi z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. To znaczy, że prace nad projektem są na finiszu – wygląda bowiem na to, że jest to wersja po uwzględnieniu uwag.

Dopłaty do aut elektrycznych dla osób fizycznych – jest szansa na szybki start?

Zacznijmy od ważnego zastrzeżenia: z opisu wynika, że projekt dotyczy osób fizycznych. Nie firm, nie organizacji, nie jednoosobowych działalności gospodarczych, lecz wyłącznie osób fizycznych. Zawartego poniżej opisu nie należy zatem w żaden sposób odnosić do firm, ponieważ to inny projekt, który idzie swoim własnym torem. O dopłatach dla firm piszemy w osobnym materiale.

> Dopłaty do samochodów elektrycznych DLA FIRM / JDG – co dalej?

Przechodząc do meritum: projekt rozporządzenia na stronach Komisji Europejskiej to wersja 3.2 datowana na 30 października 2019 roku. Z szybkiej lektury można wywnioskować, że jest to faktycznie nowa wersja, z dokumentu zniknęła rozbudowana część dotycząca poręczeń majątkowych (weksli, zabezpieczeń na koncie itp.), a projekt schudł do trzech stron.

Nie do końca jest dla nas jasne, czemu ma służyć takie powiadomienie Komisji Europejskiej. Czyżby chodziło o opinię/zgodę na dopłaty jako formę pomocy publicznej?

Cała reszta jest zrozumiała i potwierdza wcześniejsze informacje.

Dopłata: 30 procent, próg ceny: 125 000 zł, nie można prowadzić działalności gospodarczej

Jest to dopłata do elektrycznych samochodów osobowych – BEV, kategoria M1, pojazdy osobowe z maksymalnie 9 miejscami wliczając kierowcę – w wysokości 30 procent ceny, nie więcej jednak niż 37 500 zł. Przy samochodzie na wodór (FCEV) dopłata również wynosi 30 procent ceny, ale próg podniesiono do 90 tysięcy złotych.

Maksymalna cena nabycia samochodu elektrycznego to 125 000 złotych, maksymalna cena nabycia auta na wodór – 300 000 złotych. Po przekroczeniu progu, na przykład przy samochodzie elektrycznych kosztującym 125 001 zł, dopłata w ogóle nie zostanie udzielona.

> Volkswagen ID.3: cena „poniżej 170 000 zł” dla ID.3 1st, „poniżej 200 000 zł” dla 1st Plus, „poniżej 220 000 zł” dla 1st Max

Potwierdzają się wszystkie wcześniejsze informacje:

  • dopłaty prowadzone będą bez konkursu (każdy będzie mógł złożyć wniosek),
  • wnioski będą rozpatrywane w miarę napływania,
  • dopłaty będą przyznawane do wyczerpania się środków,
  • nabory wniosków będą powtarzane.

Aby uzyskać dopłatę, trzeba będzie złożyć wniosek wraz z:

  • kopią faktury zakupu wystawioną na osobę fizyczną,
  • kopię dowodu rejestracyjnego,
  • kopię dokumentu ubezpieczenia OC+AC na rok,
  • zobowiązanie do zawarcia takiego ubezpieczenia na rok następny.

Istotnym elementem jest również oświadczenie od osoby fizycznej, że nie wykonuje ona działalności gospodarczej – a więc osoby prowadzące jednoosobową działalność nie będą uprawnione do uzyskania takiego oświadczenia. Rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia.

> Otomoto: Renault Zoe ZE 40 coraz tańszy. W Warszawie od 107,5 tys. złotych – czyżby nadchodziła przecena?

Co dalej?

Jak już wspominaliśmy, nie jest dla nas jasne, dlaczego ten projekt znalazł się na stronach Komisji Europejskiej. Jeśli musi ona wydać zgodę na temat dopłat jako formy pomocy publicznej, to spodziewamy się jeszcze co najmniej kilku tygodni procedowania. Jeżeli natomiast jest to tylko powiadomienie unijnych organów o projekcie, wtedy rozporządzenie może zostać ogłoszone szybciej – możliwe, że jeszcze w listopadzie.

Poniżej znajduje się najnowszy projekt dokumentu. Całą informację można znaleźć TUTAJ.

Na projekt zwrócił nam uwagę Czytelnik Pan Paweł. Dziękujemy!

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4]