Ile kilogramów dwutlenku węgla powstaje ze spalenia 1 litra benzyny? Zależy to od warunków spalania, ale według Departamentu Energii jest to 2,35 kilograma CO2 na każdy 1 litr benzyny. To oznacza, że osoba jeżdżąca samochodem spalinowym zużywa paliwo oraz tyle energii, że wystarczyłoby jej na zaspokojenie potrzeb co najmniej 1 DODATKOWEGO samochodu elektrycznego. Dlaczego? Oto obliczenia.

1 samochód spalinowy = 5 l + 17,5 kWh / 100 km

Podaliśmy przed chwilą za Departamentem Energii (źródło), że ze spalenia 1 litra benzyny powstaje 2,35 kilograma dwutlenku węgla, który trafia do atmosfery. Załóżmy teraz, że poruszamy się ekonomicznym samochodem spalinowym, który pali nam 5 litrów benzyny na 100 kilometrów przy spokojnej jeździe – takie rezultaty osiągał mały Hyundai i20 z wolnossącym silnikiem 1.2, którym mieliśmy okazję jeździć.

Te 5 litrów benzyny na 100 kilometrów spowoduje wyemitowanie do atmosfery 11,75 kilograma dwutlenku węgla. Zapamiętajmy tę liczbę: 11,75 kg / 100 km.

Emisja dwutlenku węgla przez samochód elektryczny

Weźmy teraz samochód elektryczny podobnej wielkości: Renault Zoe. Przy równie spokojnej jeździe samochód zużywał 13 kWh na 100 kilometrów (testowaliśmy w podobnych warunkach). Idźmy dalej: Polska emituje obecnie średnio 650 gramów dwutlenku węgla na każdą wytworzoną kWh (kilowatogodzinę) energii – na żywo wartości te mogą być inne, co łatwo sprawdzić na mapie electricityMap.

> Stacje ładowania samochodów elektrycznych na Mapach Google? Są!

Czyli jeżdżąc Renault Zoe powodowaliśmy emisję 8,45 kilograma CO2 na 100 kilometrów. Różnice między autem spalinowym a elektrycznym są, ale trudno uznać je za gigantyczne: 11,75 vs 8,45 kg CO2 na 100 km. Jeśli uwzględnimy maksymalne możliwe straty na przesyle energii i podczas ładowania (zakładamy: 30 procent; w rzeczywistości jest mniej, czasem DUŻO mniej), otrzymamy 11,75 vs 10,99 kg CO2 na 100 kilometrów.

Różnica niemal się zatarła, prawda? To jednak nie koniec naszych kalkulacji. Departament Energii mówi, że do wyprodukowania 1 litra benzyny potrzebne jest 3,5 kWh energii (BP wspomina o 7 kWh):

Właściciel spalinówki jeździ tak naprawdę dwoma samochodami równocześnie

Skoro na początku powoływaliśmy się na Departament Energii, również tutaj przyjmijmy niższą wartość: 3,5 kWh na każdy 1 litr benzyny. Czyli nasz samochód spalinowy spala 5 litrów benzyny oraz powoduje zużycie 17,5 kWh energii.

To oznacza, że energia, którą zużyliśmy na dostarczenie benzyny do zbiornika naszego auta spalinowego wystarczałaby do zasilenia drugiego, identycznego samochodu elektrycznego. Albo inaczej: żeby nasz Hyundai i20 mógł przejechać 100 kilometrów, trzeba 5 litrów paliwa oraz energii, która wystarczy na przejechanie 100 kilometrów Renault Zoe. 100 plus 100 kilometrów to 200 kilometrów.

> Jakie pojemności baterii miały samochody Tesla Model S w poszczególnych latach? [SPIS]

Podsumowując: pokonując 100 kilometrów samochodem spalinowym zużywamy tyle energii, że wystarczyłoby jej na pokonanie co najmniej 200 kilometrów – przynajmniej z punktu widzenia emisji. A nasz samochód spalinowy pali 5l + 17,5 kWh / 100 km, czyli 3,5 kWh energii na każdy spalony 1 litr benzyny  – czy tego chcemy, czy nie.

To ostatnie zastrzeżenie jest o tyle ważne, że benzynę ZAWSZE pozyskujemy w ten sam sposób: wydobywają ropę naftową z ziemi, przetwarzając ją i transportując. Natomiast energię elektryczną możemy wytworzyć samodzielnie, choćby kładąc panele fotowoltaiczne na dachu. To również z tego powodu nie uwzględniliśmy w produkcji energii całego procesu wydobycia węgla.

Ważna informacja: w powyższych obliczeniach przyjęliśmy uśrednioną emisję dwutlenku węgla w Polsce. Im czystsza będzie wytwarzana przez nas energia, tym większy będzie zasięg przy identycznej emisji, czyli obliczenia będą coraz bardziej na niekorzyść samochodu spalinowego.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 40 głosów Średnia: 4.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: