Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce posługują się kilkoma różnymi standardami wtyczek. Jednym z nim jest standard Type 2 opracowany przez firmę Mennekes, którego pełne oznaczenie brzmi „IEC 62196 Type 2”, ale bywa też nazywany właśnie „Mennekes” lub „AC Type 2”.
Jak wygląda gniazdo i wtyczka Type 2 widać na zdjęciu na górze.
Type 2 = oficjalny standard Unii Europejskiej
Spis treści
Złącza i wtyki IEC 62196 Type 2 (Mennekes / Typu 2 / Typ 2 – stosowane jest różne nazewnictwo) są od stycznia 2013 roku oficjalnym standardem Unii Europejskiej. Choć specyfikacja złącza pozwala na szybkie ładowanie prądem stałym (DC), Type 2 wykorzystuje się praktycznie tylko do ładowania prądem przemiennym (AC).
Type 2: co to oznacza dla właściciela samochodu
Złącze Type 2 oznacza, że samochód będzie ładowany z użyciem prądu przemiennego (AC). Czyli będzie musiał przebyć następującą drogę: 1) stacja ładowania -> 2) kabel i gniazdo Type 2 -> 3) wewnętrzna ładowarka samochodu elektrycznego -> 4) bateria.
Krok nr 3) jest tutaj kluczowy: jako że bateria w samochodzie wykorzystuje prąd stały (DC), a stacja ładowania dostarcza prąd przemienny (AC), po drodze musi pojawić się ładowarka. I tutaj dochodzimy do sedna:
- przy ładowaniu z użyciem Type 2, szybkość ładowania baterii ograniczona jest mocą wbudowanej w samochód ładowarki.
Co to oznacza? Jeśli stacja ładowania jest w stanie dostarczyć do kabla Type 2 moc do 20 kilowatów (kW), a wbudowana w samochód ładowarka ma tylko 3,3 kW, to bateria będzie ładowana z mocą 3,3 kW.
Na przykład: nowy Nissan Leaf (2018) posiada wbudowaną ładowarkę o maksymalnej mocy 7,68 kW (240 V * 32 A), co oznacza, że nawet jeśli zewnętrzna stacja ładowania obsłuży wyższą moc, samochód nie przekroczy 7,68 kW.
Type 2: 1 faza, 3 fazy
Warto dodać, że niektóre samochody elektryczne (np. Renault Zoe, Tesla) obsługują prąd wielofazowy podawany w gnieździe Type 2. Jeśli stacja ładowania z kablem Type 2 obsłuży napięcie 400 woltów (V) i natężenie 63 amperów (A) w 3 fazach, to maksymalna moc ładowania może wynieść nawet 43 kW – i właśnie taką moc potrafią wykorzystać samochody Renault Zoe z silnikami Continental (seria „Q”).
> Renault Zoe – szybkość ładowania a temperatura [WYKRES]
Type 2: ciekawostki
- wiele starszych samochodów elektrycznych posiada tylko gniazdo Type 2, które skazuje nas na powolne ładowanie,
- gniazdo CCS Combo 2 jest wstecznie kompatybilne z kablem Type 2, czyli stacja ładowania Type 2 naładuje samochód z gniazdem CCS Combo 2; odwrotnie się nie uda, czyli kabel CCS Combo 2 nie wejdzie do gniazdka Type 2,
- samochody Tesla sprzedawane w Europie wykorzystują gniazdo Type 2, które jest kompatybilne z typowymi stacjami Type 2, ale pozwala też na ładowanie z mocą około 120 kW prądem stałym (DC) na Superchargerach Tesli.
Złącze Mennekes / Type 2 – następca
Następcą złącza Type 2 jest CCS Combo 2, które wykorzystuje dodatkowe duże piny do ładowania prądem stałym.