Na rynku jest już kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt modeli samochodów elektrycznych. Różne modele mają różne typy wtyczek ładowania. Czym on się różnią? Gdzie można spotkać CHAdeMO, a gdzie Type 2 combo? Co to jest CCS? Objaśnijmy krok po kroku.

Jakie typy wtyczek i gniazd są w samochodach elektrycznych

Większość standardów wtyczek na rynkach „zaczęła się” od prądu przemiennego (AC), ponieważ ten jest łatwo dostępny w praktycznie każdym gospodarstwie domowym. Stosowanie prądu przemiennego wymusiło na producentach samochodów stosowanie wewnętrznych ładowarek, które przetwarzają prąd przemienny na prąd stały (DC). Obecnie każde auto elektryczne ma wbudowaną taką ładowarkę AC -> DC.

> TESLA: Różnice w gniazdach ładowania – Europa vs USA [FOTO]

Nowe standardy gniazd i wtyczek zmierzają w kierunku od prądu przemiennego (AC) do prądu stałego (DC). Ładowarka sama wytwarza prąd stały, który samochód kieruje bezpośrednio do baterii. Dlaczego? Stosowanie prądu stałego (DC) znacząco przyspiesza proces ładowania auta.

Oto spis powszechnie występujących wtyczek i gniazd ładowania, które można spotkać w autach. Przy każdym zaznaczyliśmy rodzaj prądu, jaki wtyczka/gniazdo obsługuje. Warto zapamiętać, że w ładowarce prąd stały (DC) ZAWSZE jest lepszy od prądu przemiennego (AC).

CHAdeMO (prąd stały)

CHAdeMO to standard który powstał w Azji, w Polsce rozpropagował go w szczególności Nissan Leaf. Standard pozwala na dostarczenie prądu stałego (DC) o mocy do 62,5 kilowata (500 wolt, 125 amperów). Standard CHAdeMO nosi oznaczenie IEC 62196 Type 4, rzadko bywa jednak nazywany Type 4, ponieważ rozpowszechniła się jego oryginalne oznaczenie.

Nazwa standardu CHAdeMO ma kilka rozwinięć. Jedno z nich to „CHArge to MOve”, inne to „O CHA DEMO ikaga desuka„, co po japońsku oznacza „Napijmy się herbaty, gdy [samochód] się ładuje”.

Jakie samochody można ładować z użyciem CHAdeMO:

  • Nissan Leaf,
  • Kia Soul EV,
  • Citroen C-zero / Peugeot iOn / Mitsubishi i-MiEV,
  • Tesla Model S (przez przejściówkę),
  • Tesla Model X (przez przejściówkę),
  • Toyota RAV4 (amerykańska wersja),
  • Mazda Demio EV,
  • Nissan e-NV200,
  • Mitsubishi Outlander P-HEV,
  • Mitsubishi Minicab,
  • Citroen Berlingo Electric / Citroen E-Berlingo Multispace,
  • oraz większość samochodów przeznaczonych na rynek japoński lub azjatycki.

Gniazdo CHAdeMO (po lewej) obok gniazda Type 1 (po prawej) w Nissanie Leafie przeznaczonym na rynek amerykański.

Obecnie ładowarki CHAdeMO są w Polsce darmowe dla posiadaczy Nissana Leafa i Nissana e-NV200. Pozostali właściciele samochodów muszą zapłacić za ładowanie.

Standard CHAdeMO jest stopniowo wypierany z Europy przez CCS combo 2.

> Hyundai IONIQ Electric – poważny problem podczas produkcji, samochody do dealerów!

Typ 2 / Type 2 / Mennekes (prąd przemienny/prąd stały)

Wtyczka standardu Typ 2 nazywana jest często „Mennekes” od nazwy firmy, która ją opracowała i wdrożyła w Niemczech. Type 2 w podstawowej wersji został w 2013 roku uznany za oficjalny standard gniazdka/wtyczki ładowania na terenie Unii Europejskiej. Stosują go obecnie wszystkie auta sprzedawane na terenie krajów unijnych, w tym także Tesla.

> TESLA: Różnice w gniazdach ładowania – Europa vs USA [FOTO]

Typ 2 nosi oznaczenie IEC 62196 Type 2 i umożliwia ładowanie zarówno prądem przemiennym (AC), jak i prądem stałym (DC). Oto możliwe warianty w postaci przejrzystej tabeli:

W zależności od wykorzystanych pinów, samochód wykorzystujący Type 2 może być ładowany prądem przemiennym (AC) lub prądem stałym (DC) (c) Reinraum, opracowanie: www.elektrowoz.pl

Warto zauważyć, że jedynym producentem masowo wykorzystującym ładowanie prądem stałym (DC) w Type 2 jest Tesla – i właśnie takie wtyki można spotkać w europejskich Tesla Superchargerach. Superchargery w Europie są w stanie dostarczyć do 145 kW mocy, ale samochody ograniczają ten pobór do 120 kilowatów.

Jakie samochody można ładować z użyciem Type 2:

  • praktycznie wszystkie sprzedawane obecnie w Unii Europejskiej,
  • Tesle przeznaczone na rynek europejski.

Gniazdko i wtyczka Type 2 (Mennekes) w samochodzie Tesla Model S (c) elektrowoz.pl

CCS / Type 2 combo / Combo 2 / CCS combo 2 / Type 2 CCS (prąd stały)

CCS (Combined Charging System, czyli łączony system ładowania) Combo 2 to rozszerzenie standardu Type 2 o dwa duże piny ładowania prądem stałym (DC). Z wtyczki Type 2 znikają natomiast piny odpowiedzialne za dostarczanie prądu zmiennego:

Wtyczka Type 2 (po lewej) obok wtyczki (po prawej) Type 2 CCS / Type 2 combo / Combo 2. Zgodność ze standardem CCS combo 2 oznacza, że z głównej wtyczki Type 2 znika część pinów, a na dole pojawia się dodatkowy dwupinowy wtyk dostarczający prąd stały (c) Paul Sladen / Wikipedia, opis: www.elektrowoz.pl

Aktualny standard Combo 2 obsługuje do 350 kilowatów (kW) w ładowarkach Porsche. Moc ładowania zależy jednak od samochodu, na przykład Opel Ampera-e  jest w stanie przyjąć do 50 kW, a Hyundai Ioniq Electric – do 100 kW.

Jakie samochody można ładować z użyciem Type 2 combo:

  • nowe Volkswageny (przeznaczone na rynek europejski, od roczników 2016/2017),
  • nowe BMW (jw.),
  • nowe Fordy (jw.),
  • nowe Fiaty (jw.),
  • nowe Mercedesy (jw.),
  • nowe auta General Motors (jw.),
  • wiele innych modeli przeznaczonych na rynek europejski.

Typ 1 / Type 1 / SAE J1772 (prąd przemienny)

Type 1 to standard ładowania obowiązujący na terenie Ameryki Północnej. Type 1 umożliwia ładowanie mocami 1,92 kilowata (kW), 7,2 kW, 7,68 kW lub maksymalnie 19,2 kW. Wtyczka dostarcza wyłącznie prąd przemienny (AC), jedno- lub dwufazowy. W wersji zmodyfikowanej, po podniesieniu napięcia, Type 1 może dostarczać maksymalnie 36 kW (Level 1) lub 90 kW (Level 2) mocy.

Jakie samochody można ładować z użyciem Type 1:

  • Chevrolet Volt (wersja amerykańska),
  • Nissan Leaf (wersja amerykańska),
  • inne auta na amerykańskim rynku.

W Polsce możliwe jest stosowanie przejściówek między Type 1 i Type 2. Różnica jest taka, że auto z rynku amerykańskiego nie będzie w stanie wykorzystać podczas ładowania prądu trzyfazowego ani ładowania prądem stałym, ponieważ Type 1 ich nie obsługuje.

Type 1 combo / Combo1 / CCS combo 1 / Type 1 CCS (prąd stały)

Type 1 combo to rozszerzenie wtyczki Type 1 o dwa grube piny do ładowania prądem stałym (DC). W odróżnieniu od wtyczki Type 2 combo (czytaj powyżej), dodatkowa wtyczka na dole nie oznacza, że z głównej wtyczki znikają jakiekolwiek piny.

Jakie samochody można ładować z użyciem Type 1 CCS:

  • Chevrolet Spark (wersja amerykańska),
  • BMW i3 (wersja amerykańska),
  • inne nowe samochody przeznaczone na rynek amerykański.

Type 3 / EV Plug Alliance / Scame

Wtyczka i gniazdo Scame były rozważane jako standard do stosowania na terenie Unii Europejskiej. Ostatecznie jednak uznano, że standardem w Europie zostanie lepiej zabezpieczony Mennekes. Istniejące tu i ówdzie ładowarki z gniazdem Type 3 powinny posiadać fabrycznie zamocowane przejściówki Type 3 -> Type 2.

Jakie samochody można ładować z użyciem Type 3:

  • niektóre minipojazdy elektryczne sprzed 2010 roku.

Tesla USA

Tesla na terenie Stanów Zjednoczonych stosuje swój własny standard wtyczek i gniazdek. Nie jest on kompatybilny z żadnym opisywanym powyżej, dlatego po sprowadzeniu używanego samochodu Tesla ze Stanów Zjednoczonych jego właściciel skazany jest na stosowanie przejściówek Tesla -> Type 2. Wtyczki Tesla występują w amerykańskiej sieci Tesla Supercharger.

Ładowarki Tesla ładują prądem stałym o napięciu 480 woltów (V), z maksymalną mocą 120 kW na jeden samochód.

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 22 głosów Średnia: 4.5]