Cennik Porsche Charging Service dla Polski jest niezbyt korzystny, gdy skonfrontujemy go z ofertą krajowych operatorów. Przy miesięcznym abonamencie wynoszącym około 70 złotych zapłacimy 2,05 złotego za 1 kWh energii na szybkiej stacji ładowania DC lub AC. Znacznie taniej będzie natomiast na Ionity: 1,5 zł/kWh.

 Ładowanie Porsche Taycan w Polsce – z usługą Porsche drożej, ale wygodniej

Stawka dla użytkowników Porsche Charging Service ma wynosić 2,05 złotego za 1 kWh na wszystkich stacjach, które będą dostępne w ramach usługi – ich lokalizację będzie można sprawdzić na mapie samochodu, niemal na pewno będą to m.in. stacje GreenWay Polska.

Dla porównania użytkownicy sieci ładowania Tauron płacą 2,21 zł/kWh. Użytkownicy sieci GreenWay Polska – 1,97 zł/kWh przy stacji o mocy niższej od 40 kWh oraz 2,19 zł/kWh przy stacji obsługującej moc w przedziale od 40 do 150 kW. Jednak powyższe stawki dotyczą wariantu bez abonamentu, podczas gdy w Porsche konieczne będzie uiszczanie opłaty w wysokości około 70 złotych miesięcznie.

W Porsche jest więcej drożej.

AC równie drogie jak DC. Wyjątek: Porsche Destination Charging

Co gorsza: stawka 2,05 zł/kWh obowiązuje również dla ładowania prądem przemiennym (AC), podczas gdy pozostali operatorzy domagają się tutaj od 1,1 do 1,6 zł/kWh. Jedynym plusem jest możliwość darmowego ładowania w lokalizacjach, które przystąpią do programu Porsche Destination Charging.

> Porsche: Współczesne baterie są za ciężkie do Porsche 718 [Car Magazine]

Sytuacja zmieni się diametralnie, gdy właściciel zechce skorzystać z sieci ładowania Ionity. Nie dość, że będzie ładował się z mocą do 270 kW, to jeszcze zapłaci 1,5 zł/kWh. Na stacji GreenWay Polska ładowanie z mocą powyżej 150 kW stawki kształtują się inaczej: 2,59 zł bez abonamentu i 1,89 zł/kWh przy abonamencie miesięcznym wynoszącym 40 zł.

Porsche Charging Service umiarkowanie przydatne w Polsce

Podsumowując: jeśli kwoty się nie zmienią, polskiemu nabywcy Porsche Taycan kompletnie nie opłaci się korzystanie z Porsche Charging Service. Jedyną zaletą będzie możliwość rozliczania opłat w ramach jednego konta – a więc kwestia wygody.

Sytuacja może ulec diametralnej zmianie gdy na terenie naszego kraju powstaną 3-4 stacje ładowania Ionity, które zostaną uruchomione w strategicznych lokalizacjach, np. w Warszawie, Strykowie, Poznaniu i pod Koninem (autostrada A2, trasa Warszawa-Poznań). Wtedy ładowanie na Ionity okaże się tańsze niż u konkurencji, a przy okazji potrwa znacznie krócej.

Warto jednak podkreślić, że dziś w Polsce nie ma ani jednej stacji ładowania Ionity.

Spodziewamy się zatem, że usługa będzie oferowana bez abonamentu przez pierwsze 1-2 lata, żeby przyzwyczaić nabywców Porsche do wygody rozliczania ładowania na jednym koncie.

> Operatorzy podnoszą ceny w roamingu z Ionity albo kończą współpracę. „Sieć dla wybrańców za nasze pieniądze”

Należy również pamiętać, że ładowanie na stacjach ładowania to raczej wyjątek niż reguła. Właściciel Porsche z reguły dysponuje też garażem lub domem z garażem, gdzie może uzupełniać energię w cenie kilkudziesięciu groszy za 1 kWh.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: opracowując tekst posługiwaliśmy się oficjalnym cennikiem Porsche, w którym dla Polski pojawia się kwota 800 złotych rocznie. Dla innych krajów  wynosi ona 179 euro. Może się więc okazać, że słabnąca waluta podniesie tę wartość do 820 złotych rocznie. Dlatego we wprowadzeniu napisaliśmy o abonamencie „wynoszącym około 70 złotych”, a nie „67”, jak wynikałoby z prostego obliczenia 800/12.

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]