Zgodnie z danymi opublikowanymi przez IBRM Samar, Polacy kupili w 2018 roku 637 elektrycznych samochodów osobowych. Najchętniej wybieraliśmy Nissana Leafa, którego udział w rynku wyniósł ponad 40 procent. Na drugim miejscu dojechał BMW i3, na trzecim – Renault Zoe.

Jakie samochody elektryczne kupowali Polacy w 2018 roku

Przedstawione w artykule dane bazują na liczbie rejestracji aut nowych, dlatego zawierają również te egzemplarze, które zostały zarejestrowane przez dealerów jako auta demonstracyjne. W zestawieniu nie uwzględniono natomiast w ogóle rynku wtórnego, który zwykle jest 2-3 razy większy niż rynek pierwotny.

> W 2018 roku Polacy kupili 0,5 miliona samochodów nowych i ponad 1 milion używanych

Oto TOP5 sprzedaży (rejestracji) samochodów elektrycznych w 2018 roku według IBRM Samar (źródło):

  1. Nissan Leaf – 269 egzemplarzy,
  2. BMW i3 – 164 egzemplarze,
  3. Renault Zoe – 49 egzemplarzy,
  4. VW e-Golf – 41 egzemplarzy,
  5. Tesla Model X – 33 egzemplarze.

I kompletny ranking samochodów osobowych wraz z dostawczymi:

Liczba 637 osobowych samochodów elektrycznych sprzedanych w Polsce jest wyższa o 45 procent niż wyniki sprzed roku (439 aut elektrycznych), ale daje w sumie około 2,5 tysiąca elektryków jeżdżących po polskich drogach. Nie przesadzimy, jeśli powiemy, że do miliona pojazdów w 2025 r. nie wykonaliśmy nawet pierwszego kroku.

> Liczba samochodów elektrycznych w Polsce [KPMG] (aktualizacja)

Nasze obserwacje: Leaf = Uber i lekarze, Tesla X na wynajem, Ioniq Electric = inżynierowie i programiści

Najchętniej wybieranym samochodem w Polsce w 2018 roku okazał się Nissan Leaf. Z informacji, którymi dzielą się z nami Czytelnicy, wynika, że auto cieszy się sympatią wśród kierowców Ubera, ale też lekarzy. Oczywiście trafia też do carsharingu.

Dane BMW i3 są niejasne, ponieważ zdarza się, że BMW i3 REx – a więc wariant z silnikiem spalinowym w roli range-extendera – często bywa zliczany jako samochód elektryczny. Z informacji, które nam przekazujecie, wynika, że auto chętnie wybierają właściciele agencji reklamowych, menedżerowie, bardzo często miłośnicy marki BMW.

Na trzecim miejscu dojechał Renault Zoe, a tuż za nim na metę dotarł VW e-Golf. Intrygujące jest piąte miejsce: Tesla Model X (33 egz.) okazała się lepsza niż Tesla Model S (20 egz.). Z informacji, którymi się z nami dzielicie, wynika, że SUV Tesli kupowany jest często jako auto z góry przeznaczone do wynajmu.

Katastrofalne wyniki osiągnął w Polsce Hyundai: 4 egzemplarze Ioniqa Electric i 1 egzemplarzy Kony Electric (należący do importera) mogą wzbudzać tylko współczucie. Podobnie wypadł VW e-Crafter (2 egzemplarze, samochód niedostępny w sprzedaży) czy Fiat 500e (1 egzemplarz, samochód oficjalnie niedostępny w sprzedaży).

> Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych w Niemczech [2018 + SPIS modeli]

IBRM Samar pracowicie wyłuskiwał dane, ale prawdopodobnie ominął niektóre auta. Według obliczeń instytutu, Nissan sprzedał w Polsce 10 egzemplarzy dostawczego e-NV200, tymczasem polski oddział Nissana mówi o 27 egzemplarzach. Producent przeoczył również Maxusa EV80, a wiemy, że co najmniej jeden egzemplarz został w Polsce zarejestrowany w 2018 roku.

Noty od redakcji: oficjalne dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), które pochodzą bezpośrednio od producentów, będą znane mniej więcej w połowie lutego 2019 roku. Informacje dotyczące grup zawodowych są fragmentaryczne i pochodzą z informacji, którymi się z nami dobrowolnie dzielicie. Nie należy traktować ich jako reprezentacyjnych dla rynku.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]