Norweski Urząd ds. Konsumentów – odpowiednik polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, UOKiK – orzekł, że Lexus wprowadza klientów w błąd. Stosowane przez producenta opisy „samoładujących się hybryd” sugerują, że auto wytwarza energię znikąd, a tak nie jest.

„Samoładująca się hybryda”, która ładuje się dzięki benzynie

Skarga na hasła reklamowe Lexusa trafiła do urzędu ochrony konsumentów z kilku różnych źródeł. Klienci oskarżali Lexusa i Toyotę o kłamstwo, ponieważ stosowane przez markę hasła sugerowały, że samochody hybrydowe ładują się same, a klient „nie był informowany, że cała energia pochodzi ze spalania benzyny”.

Hasło jest o tyle ciekawe, że w pierwszej warstwie semantycznej stare hybrydy (bez gniazda ładowania) faktycznie ładują się same. Nie jest wymagana żadna inicjatywa ze strony człowieka, by auto przetworzyło energię kinetyczną (z jazdy) na energię elektryczną gromadzoną w akumulatorze – pojazd dokonuje tego automatycznie.

Jednak obietnice Toyoty/Lexusa budzą w nas zrozumiały sprzeciw, bo przecież hybrydy nie biorą energii z powietrza – żeby samochód mógł odzyskać energię z hamowania, coś (czytaj: silnik spalinowy) musi go najpierw rozpędzić.

> Elektryczny Lexus UX 300e w sprzedaży już wiosną/latem 2020 roku?

Jak informuje portal Elbil.no (źródło), równie zdroworozsądkowo orzekł norweski Urząd ds. Konsumentów. Stwierdził, że hasła reklamowe producenta samochodów są mylące, ponieważ odzyskanie energii wiąże się z [wcześniejszym] spaleniem paliwa.

Kampanie Lexusa uznano za niedozwoloną praktykę rynkową. Wszelkie akcje reklamowe tego rodzaju mają ulec zmianie lub zostać wstrzymane najpóźniej do 20 grudnia 2019 roku.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: polski oddział Lexusa stosuje obecnie hasło „samodoładowujący się elektryczny napęd hybrydowy”, co nasuwa nam skojarzenia ze „stołem z powyłamywanymi nogami”. Co jednak ciekawe, marka ostatnio bardzo chętnie podkreśla, że w hybrydzie znajduje się silnik niespalinowy – słowo „elektryczny” wywędrowało przed „napęd hybrydowy”. Podobną zmianę dostrzegliśmy również w wypowiedzi prezydenta Toyota Motor Poland:

> Aktualna strategia Toyoty w pigułce w OnetRano: sprzedawać hybrydy, zachwalać wodór, wytykać wady elektryków [polemika]

Zdjęcia: otwierające – kampania Lexusa UX (c) Lexus Europe, w treści – zrzut ekranu ze strony (c) Lexus-Polska

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]