Jak zużywa się bateria w samochodzie elektrycznym? Czy trzeba ją wymienić po 100 tysiącach kilometrów? Czy po kilku latach jazdy bateria auta elektrycznego nadaje się tylko do wyrzucenia? Pewien hiszpański taksówkarz podzielił się danymi na temat swojego Nissana Leafa, którym przejechał już 309 tysięcy kilometrów.

309 tysięcy km przebiegu, 48% baterii nie ma

Zdjęcia zrobił Roberto San Jose Mendiluce, który jeździ Nissanem Leafem jako taksówkarz w hiszpańskim Valladolid. Po przejechaniu 309 017 kilometrów, jego bateria straciła połowę z 12 barów określających pojemność baterii (niebieska strzałka). Podłączony do samochodu program Leaf Spy w istocie wykazał poziom zdrowia baterii (SOH, state of health) na poziomie 52 procent.

> Nissan Leaf: jak sprawdzić, czy bateria jest zużyta

Co to oznacza? Przy baterii w naładowanej do 95,2 procent licznik samochodu pokazuje 97 kilometrów zasięgu. Biorąc pod uwagę hiszpański klimat i tryb jazdy taksówkarza, musi być to wynik dość realny.

W czasie 309 tysięcy kilometrów bateria była była naładowana do pełna i rozładowała się 2 304 razy – co znacząco przekracza szacowany czas życia baterii Li-ion na 500-1 000 cykli. Samochód na jednym ładowaniu przejeżdżał średnio aż 134 kilometry.

Od czego zużywa się bateria samochodu elektrycznego?

Najbardziej szkodliwa dla baterii jest wysoka temperatura, która powstaje podczas pracy w gorącym klimacie lub przy szybkim ładowaniu samochodu. Bez aktywnego chłodzenia baterii – a Nissan Leaf takiego nie ma (patrz: Które samochody mają TMS, aktywny system zarządzania temperaturą baterii i dlaczego to ważne?) – wysoka temperatura powoduje stopniowy wzrost litowych dendrytów w ogniwach baterii, które prowadzą do spięć i uszkadzają ogniwa.

Można się spodziewać, że ten sam samochód użytkowany w chłodniejszym klimacie miałby znacznie mniej zużytą baterię.

Warto zobaczyć: post na grupie Nissan Leaf Polska

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 67 głosów Średnia: 4.5]