Portal Electrek otrzymał od swego Czytelnika wiadomość, którą amerykański oddział Jaguara rozsyła do właścicieli I-Pace’ów. Wynika z niego, że dzięki nowej, darmowej aktualizacji oprogramowania, elektryczny Jaguar będzie w stanie przejechać nawet o 8 procent większy dystans na baterii.

Realny zasięg Jaguara I-Pace na poziomie 400+ km od 2020 roku?

Aktualny zasięg Jaguara I-Pace w trybie mieszanym to 377 kilometrów na jednym ładowaniu. Gdy samochód wszedł do sprzedaży, zastanawiano się, dlaczego wynik jest tak słaby, skoro przy zbliżonej pojemności akumulatorów Tesla była w stanie osiągnąć 500 kilometrów. Temat badali nawet poważni naukowcy.

> Dlaczego zasięg Jaguara I-Pace jest niższy niż powinien? Carnegie Mellon: Problem między baterią a kołami

Z czasem okazało się, że to nie jest tak, że zasięg I-Pace’a jest słaby – konkurencja wypadała podobnie lub jeszcze gorzej. Zrozumiano, że to Tesla błyszczy w dziedzinie efektywności i w dodatku regularnie poprawia swój wynik. Na przykład kilka tygodni temu w rankingu najbardziej oszczędnych samochodów elektrycznych na świecie zrzuciła z pierwszego miejsca Hyundaia Ioniq Electric.

> Hyundai Ioniq Electric zdetronizowany. Tesla Model 3 (2020) najbardziej oszczędna na świecie

Wróćmy jednak do głównego tematu tego artykułu:

Nowe oprogramowanie: lepszy zasięg, odświeżony wygląd liczników, przygotowanie do OTA

Nowa aktualizacja oprogramowania dla Jaguara I-Pace ma pozwalać na wyższą wydajność energetyczną w trybie Eco oraz większe (głębsze) rozładowywanie baterii niż dotychczas, oczywiście bez szkody dla ogniw. Przesłony wpuszczające powietrze do komory silnika powinny zamykać się częściej, by poprawić aerodynamikę.

Hamowanie rekuperacyjne ma działać lepiej, gdy bateria jest mocno naładowana, i odzyskiwać energię efektywniej, kiedy będzie rozładowana. Zmieniono również algorytm obliczający pozostały zasięg samochodu oraz odświeżono graficznie wygląd liczników (źródło).

Poprawa efektywności energetycznej oraz zmniejszenie bufora w baterii – dotychczas pojemność użyteczna wynosiła 84,7 kWh przy 90 kWh pojemności całkowitej – ma sprawić, że zasięg I-Pace zwiększy się „do 8 procent”. Łatwo przeliczyć, że oznacza to „do” 407 kilometrów na jednym ładowaniu zamiast dotychczasowych 377 kilometrów.

Aktualizację oprogramowania trzeba zainstalować u dealera, ale producent obiecuje, że ułatwi ona pobieranie i instalowanie nowszych wersji bez konieczności odwiedzania salonu Jaguara.

Cena Jaguara I-Pace w Polsce rozpoczyna się od 356 600 złotych. Warianty droższe, z lepszym wyposażeniem, w wielu polskich salonach dostępne są od ręki.

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]