Dotychczas najbardziej oszczędnym, najmniej energożernym samochodem na świecie był Hyundai Ioniq Electric (segment C). To już przeszłość. W roczniku modelowym (2020) liderem stała się Tesla Model 3, czyli duży rodzinny sedan (segment D), który w najsłabszej wersji przyspiesza do 100 km/h w 5,6 sekundy i oferuje 402 kilometry na jednym ładowaniu.

Co to jest MPGe, czyli szybki wstęp

Hyundai Ioniq Electric w wersji z baterią o pojemności 28 kWh osiągał 136 MPGe. „MPGe” to „miles per gallon of gasoline-equivalent”, czyli ekwiwalent mil przejechanych na jednym galonie paliwa. „Ekwiwalent”, bo samochody elektryczne nie zużywają paliwa, tylko energię elektryczną. Wskaźnik MPGe wprowadzono, żeby można było bezpośrednio porównywać samochody spalinowe (MPG), zasilane gazem ziemnym (MPGe) i elektryczne (MPGe).

Wbrew pozorom MPGe nie jest wskaźnikiem oderwanym od rzeczywistości. Ze spalenia jednego galona paliwa – jeden galon to około 3,785 litra – da się wytworzyć 33,7 kWh energii, więc jeśli samochód zużywa 33,7 kWh energii na 100 mil, uzyskuje wskaźnik 100 MPGe (źródło). Gdy jest oszczędniejszy, liczba będzie wyższa niż 100 MPGe (bo przejedzie więcej niż 100 mil na 33,7 kWh energii), gdy mniej oszczędny – niższa.

Skoro to wiemy, przejdźmy do samochodów:

Hyundai Ioniq Electric vs Tesla Model 3

Jak wspomnieliśmy, Hyundai Ioniq Electric (2016-2019) osiągał wskaźnik 136 MPGe, czyli zużywał 15,4 kWh/100 km (154 Wh/km). Tesla Model 3 (2019) miała wskaźnik 133 MPGe, czyli osiągała 15,7 kWh/100 km (157 Wh/km).

Jednak pierwsza generacja Ioniqa Electric wypadła już z rynku, a Hyundai twardo zadeklarował, że samochód nie będzie produkowany. Od teraz dostępna ma być tylko nowa wersja, Hyundai Ioniq Electric (2020) wyposażony w baterię o pojemności 38,3 kWh. Większa bateria to wyższa masa, a więc nieco słabsza efektywność – Ioniq Electric II osiąga 133 MPGe, czyli tyle samo, ile Tesla Model 3 – 15,7 kWh/100 km.

Tymczasem nowa wersja Tesli Model 3 Standard Range Plus (2020) – a więc model z baterią o pojemności około 50 kWh i napędem na tył – osiągnęła wskaźnik 141 MPGe, co przekłada się na 14,9 kWh/100 km (149 Wh/km). Jednocześnie w samochodzie oficjalnie potwierdzono realny zasięg wynoszący 402 kilometry na jednym ładowaniu:

> Tesla Model 3 teraz z zasięgiem 400+, 500 i 500+ kilometrów w zależności od wersji

Co najciekawsze: na stronach EPA wskazanie sugeruje nowy rocznik modelowy, ale niewykluczone, że będzie dotyczyło również starszych wersji auta. Elon Musk obiecał bowiem wyższą moc i lepsze zasięgi po aktualizacji oprogramowania, która powoli zaczęła już trafiać do właścicieli Tesli:

> Tesla zwiększy moc, zasięg i szybkość ładowania za pomocą… aktualizacji oprogramowania

Cena Tesli Model 3 Standard Range Plus to dziś równowartość niecałych 220 tysięcy złotych. Najtańszy Hyundai Ioniq Electric startuje obecnie od 178 tysięcy złotych, a wersja z pompą ciepła kosztuje już 194 tysiące złotych. To oznacza, że koreańskie auto wypada bardzo blado w stosunku możliwości do ceny na tle Tesli Model 3:

> Znane są ceny Hyundaia Ioniq Electric (2020). Jest drożej, od 177 900 zł za wersję bez pompy ciepła

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: wartości na stronach EPA są zaokrąglane do liczb całkowitych. My zaokrąglaliśmy je do pierwszego miejsca po przecinku.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]