Naukowcy z Carnegie Mellon University postanowili zbadać, dlatego elektryczny Jaguar I-Pace osiąga słaby zasięg mimo całkiem sporej baterii. Samochód według oficjalnych pomiarów EPA pokonuje na jednym ładowaniu 377 kilometrów (wcześniejsze deklaracje producenta: 386 km). To mniej niż Tesla Model X 75D (383 km), chociaż I-Pace ma baterię o pojemności 90 zamiast 75 kWh!

Jaguar odpuścił na zespole napędowym?

Badacze z Carnegie Mellon porównywali samochód przede wszystkim z Tesla Model X, choć Model S i Model 3 też były brane pod uwagę. I-Pace jest lżejszy o 200 kilogramów od Modelu X, ale ma wyższy współczynnik oporu powietrza Cd: 0,29 kontra 0,24 dla Modelu X. Współczynnik oporu powietrza wyznacza doświadczalnie producent, więc teoretycznie możliwe jest, że Cd Jaguara I-Pace jest wyższe niż dowiadujemy się z oficjalnych materiałów.

> Tesla zaczyna działać jak Amazon? Ceny Modelu 3 skaczą tam i z powrotem

Naukowcy jednak odrzucili tę ewentualność. Różnica w zasięgu wynosząca 22 procent – bo o tyle gorszy jest I-Pace od Modelu X – wymagałaby, żeby elektryczny Jaguar miał współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,55.  Musiałby zatem przypominać Jeepa Wranglera TJ, który ma Cd równy 0,58:

Inną opcją, jaką brali pod uwagę, było software’owe ograniczenie pojemności baterii do 73-75 kWh z całkowitych 90 kWh. Taka pojemność pasowałaby do zasięgu auta, ale nijak się ma do zużycia energii prezentowanego na licznikach I-Pace oraz danych zmierzonych przez Agencję Ochrony Środowiska (EPA).

Jedynym rozsądnym wyjaśnieniem problemu zasięgu elektrycznego Jaguara okazała się więc gorsza wydajność zespołu napędowego. Wystarczy, że na każdym z etapów między baterią a kołami I-Pace traci o kilka procent więcej energii niż Tesla, żeby w finalnym rozrachunku samochód był o 22 procent mniej ekonomiczny.

Brzmi to może niezbyt korzystnie dla Jaguara, ale warto dodać, że naukowcy wypowiadają się o Tesli w superlatywach (źródło). Są tutaj zgodni z analitykami z UBS, którzy oceniali Audi e-tron – uznano je za żywy dowód, że Tesla ma przewagę konkurencyjną nad resztą świata:

> UBS surowo ocenia Audi: „e-tron podkreśla, że dogonienie Tesli jest trudniejsze niż mogłoby się wydawać”

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 12 głosów Średnia: 4.4]