Przed weekendem cały świat obiegła informacja, że koncern Fiat Chrysler Automobiles i Grupa PSA chcą połączyć siły, tworząc w ten sposób czwarty największy koncern motoryzacyjny na świecie. Jednak z naszego punktu widzenia znacznie ciekawsze może być inne oświadczenie: chęć zakupu technologii zespołów bateryjno-napędowych od Tesli.

Połączenie Grupy PSA i koncernu FCA

Do Grupy PSA należą takie marki, jak Peugeot, Citroen, Opel czy DS. Do FCA: Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Dodge, Maserati, Jeep, Lancia, Abarth, Ram oraz Fiat Professional. Do połączenia obu przedsiębiorstw ma dojść na zasadach 50-50, co oznacza, że powstanie ogólnoświatowy koncern FCA-PSA, który będzie miał swoją siedzibę w Holandii, a którego prezesem będzie John Elkann (teraz: przewodniczący FCA), a dyrektorem generalnym – Carlos Tavares (teraz: prezes PSA).

Obie grupy ogłosiły plan fuzji bez zamykania fabryk. Dzięki połączonej produkcji koncerny będą mogły rozwijać się w nowym segmencie aut elektrycznych i autonomicznych.

Fiat 500e „Tesla Edition”?

Ale znacznie ciekawsza informacja pojawiła się podczas konferencji z analitykami, którą zwołał prezes FCA, Michael Manley. Na pytanie o technologię Tesli, Manley odpowiedział, że FCA mogłoby kupić od Tesli platformy bateryjno-napędowe zamiast rozwijać je na własną rękę. Elektryfikacja ma bowiem przebiegać na „wielką skalę” i może wyjść poza granice obu koncernów.

> Dopłaty do samochodów elektrycznych – nowy projekt rozporządzenia na stronach Komisji Europejskiej. Start tuż-tuż?

Firma [FCA-PSA] mogłaby kupować od Tesli gotowe platformy, czyli podwozia wraz z zespołem bateryjno-napędowym (Manley użył słowa „deskorolka”, źródło), a następnie na własną rękę optymalizować pozostałe systemy takie jak zawieszenie czy układ kierowniczy. Takie rozwiązania mogłyby trafiać do różnych marek. Być może na początku byłoby to Maserati – ale może też Alfa Romeo czy nawet Fiat?

Dodajmy, że takie działanie nie byłoby dla Fiata żadną nowością. Zespół bateryjno-napędowy do Fiata 500e został w całości opracowany przez Boscha. Ponadto koncern FCA kupuje od Tesli prawa do emisji dwutlenku węgla wydając na nie kwoty, które wystarczyłyby na postawienie… Tesla Gigafactory 4.

> Fiat postawił na Teslę, wybrało ją też… General Motors

Zdjęcie otwierające: Michael Manley prezentuje Jeepa Cherokee 2019 (c) Affaritaliani / YouTube

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]