Gdy 11 grudnia na gorąco zdawaliśmy Wam relację z tego, dlaczego dopłaty do samochodów elektrycznych nie weszły w życie, podawaliśmy informację, że kwoty mogą ulec obniżeniu. Wygląda na to, że ten czarny scenariusz zaczyna się sprawdzać – choć nie udało nam się potwierdzić tej informacji w żadnym z ministerstw.

Obniżone dopłaty do aut elektrycznych?

11 grudnia, gdy Rzeczpospolita powołująca się na portal WysokieNapiecie.pl, ogłosiła start programu dopłat, na gorąco dementowaliśmy te informacje. Dowiedzieliśmy się wtedy między innymi, że (źródło):

Wygląda na to, że mechanizm dopłat zostanie lekko zmodyfikowany. Prawdopodobnie dojdzie do nowelizacji rozporządzenia i minimalnie zmniejszą się kwoty dofinansowań (wariant bardziej prawdopodobny). W wariancie najbardziej optymistycznym kwoty zostaną utrzymane na dotychczasowym poziomie i w dodatku będą zwolnione z podatku dochodowego.

Ku naszej radości wariant, który przedstawiono nam – bo to nie redakcja www.elektrowoz.pl go wymyśliła – jako „bardziej prawdopodobny”, nie został zrealizowany. Kwoty dopłat pozostały na poziomie 30 procent i do 37,5 tysiąca złotych dla osób fizycznych oraz 30 procent i do 36 tysięcy złotych w wypadku firmy. Przynajmniej wtedy.

Niestety, wygląda na to, że ten „wariant bardziej prawdopodobny” może jednak wejść w życie.

> Powerbank dla auta elektrycznego: magazyny energii i ładowarki w jednym już działają w Wolfsburgu

Niższe dopłaty do aut elektrycznych: maksymalnie 18,75 zamiast 37,5 tys. złotych?

Jak poinformował dziś portal WysokieNapiecie.pl cytując ministra klimatu, Michała Kurtykę, „(…) przygotowywana jest nowelizacja rozporządzenia. Najprawdopodobniej wsparcie wyniesie poniżej 20 tysięcy złotych” (źródło). Jednocześnie redakcja portalu podaje kwotę wynoszącą 18 750 złotych zamiast dotychczasowych 37 500 złotych maksymalnego progu dofinansowania.

Z artykułu wynika również, że dzięki obniżeniu kwoty dofinansowania będzie można dofinansować zakup „ponad 4 tysięcy aut”. Oznaczałoby to, że na  co oznaczałoby, że na dopłaty przeznaczone zostanie około 80 milionów złotych. Planowany przychód Funduszu Niskoemisyjnego Transportu w 2019 roku miał wynieść 340,6 miliona złotych, w 2020 roku miał wynieść już 516,2 miliona złotych:

Nie zdołaliśmy potwierdzić/zweryfikować prawdziwości tych informacji.

> Samochody elektryczne: ceny a zasięgi – Skoda CitigoE iV i Renault Zoe liderami opłacalności [ZESTAWIENIE]

Komentarz redakcji www.elektrowoz.pl: Do rewelacji portalu WysokieNapiecie.pl podchodzilibyśmy z dystansem, gdyby nie… ano właśnie: gdyby nie informacje, które dotarły do nas wcześniej. Już w grudniu 2019 roku podawaliśmy informacje na temat dofinansowań, które później sprawdziły się co do joty (nie licząc dat przesuniętych przez niespodziewany temat KRS).

Już wtedy słyszeliśmy o planach obcięcia maksymalnej kwoty dopłaty.

I to nas martwi.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 5]