Obejrzeliśmy cenniki samochodów elektrycznych z bieżącego roku i postanowiliśmy zestawić je osiąganymi przez auta zasięgami na jednym ładowaniu. W ten sposób udało nam się wyłonić dziesiątkę samochodów elektrycznych o najlepszym stosunku zasięgu do ceny. Oto one.

Samochody elektryczne 2018: ceny kontra zasięgi

W niemal wszystkich opisach wykorzystywaliśmy cenę „od”, czyli bazową. Porównywaliśmy samochody nowe na podstawie oficjalnych stron dealerów. W przypadku starszej generacji Nissana Leafa cenę odnaleźliśmy w portalu Otomoto, dla Tesli przeliczyliśmy ją z euro.

Jedynym autem, w którym uwzględniliśmy dwa warianty wyposażenia, jest Nissan Leaf (2018).

10. VW e-Up (2018): cena / zasięg = 1 089 złotych za 1 km

Elektryczny Volkswagen e-Up okazał się liderem… kosztów. Przy osiąganym zasięgu wynoszącym 107 kilometrów cena samochodu rozpoczyna się od 116,6 tysięcy złotych. W efekcie każdy kilometr zasięgu kosztuje  1,09 tysiąca złotych. Nawet Tesla X okazała się tańsza.

9. Tesla Model X 75D (2018): cena / zasięg = 1 046 złotych za 1 km

W przeliczeniu na złotówki Tesla Model X 75D kosztuje od 401 tysięcy złotych. Samochód z napędem na obie osie przejeżdża 383 kilometry na jednym ładowaniu. W efekcie za każdy kilometr zasięgu płacimy 1,05 tysiąca złotych – mniej niż w e-Up, ale minimalnie więcej niż w Smarcie. Mówimy jednak o samochodach z początku i końca skali wielkości!

> Samochody elektryczne bez akcyzy – kiedy decyzja Komisji Europejskiej? [TERMINY]

8. Smart ED (2018): cena / zasięg = 1 016 złotych za 1 km

Cena elektrycznego Smarta Fortwo ED (Electric Drive) rozpoczyna się od 94,5 tysiąca złotych. Według pomiarów EPA model 2017 model przejeżdża zaledwie 93 kilometry na jednym ładowaniu. Efekt? Za każdy 1 kilometr zasięgu płacimy ponad tysiąc złotych. To wystarczy, żeby wygrać z VW e-Up, ale do BMW i3 trochę już zabrakło.

7. BMW i3 (2018): cena / zasięg = 902 złote za 1 km

Najnowsze BMW i3 przejeżdża na jednym ładowaniu 183 kilometry. Jego cena w Polsce rozpoczyna się od 165 tysięcy złotych. Samochód wypada więc taniej niż Smart, ale przy tych rozmiarach i tak jest przesadnie drogi. A szkoda.

6. Tesla Model S 75D (2018): cena / zasięg = 892 złote za 1 km

Miejsce Tesli S nas zaskoczyło. Samochód jest drugim najdroższym – po Modelu X – autem w zestawieniu, bo kosztuje od 372 tysięcy złotych. Mimo tego spory zasięg (417 kilometrów) sprawia, że 1 kilometr jest w Modelu S tańszy niż w BMW i3.

5. Nissan Leaf (2017): cena  / zasięg = 830 zł za 1 km

Pierwszą generację Nissana Leafa można jeszcze spotkać w salonach, ale na stronach dealerów trzeba jej trochę poszukać. I tutaj zaskoczenie: przy zasięgu 135 kilometrów dla wersji z baterią o pojemności 24 kWh, cena wynosząca 112 tysięcy złotych nie wypada atrakcyjnie po uwzględnieniu możliwości. Lepszy jest nawet VW e-Golf.

4. VW e-Golf (2017): cena / zasięg = 820 zł za 1 km

Cena elektrycznego VW Golfa rozpoczyna się od 164 890 złotych. Płacąc tyle otrzymamy 201 kilometrów zasięgu – czyli oferta jest korzystniejsza niż zakup starszego Leafa! Oczywiście pod warunkiem, że mamy te dodatkowe 50 tysięcy złotych do wydania.

3. Hyundai Ioniq Electric (2018): cena / zasięg = 750 zł za 1 km

Hyundai Ioniq Electric należy do najoszczędniejszych aut w swoim segmencie. Nie należy jednak do samochodów tanich. Za 149,9 tysiąca złotych otrzymamy elektryka, który przejedzie na jednym ładowaniu do 200 kilometrów.

> Jak ładuje się Hyundai Ioniq Electric na ładowarce 100 kW? [WIDEO]

2′. Nissan Leaf (2018) N-Connecta: cena / zasięg = 634 zł za 1 km

Nowy Nissan Leaf w wariancie N-Connecta – a więc z pompą ciepła oraz podgrzewaniem foteli i kierownicy w standardzie – wypada całkiem korzystnie z punktu widzenia oferowanego zasięgu. Cena? W promocji „bez akcyzy”: 154 071 złotego. Zasięg? 243 kilometry.

> Nowy Nissan Leaf (2018) – ceny pójdą w górę? [FORUM / komunikat]

2. Nissan Leaf (2018) Visia: cena / zasięg = 554 zł za 1 km

O tym, jak bardzo atrakcyjna jest cena Nissana Leafa (2018) świadczy fakt, że w naszym zestawieniu tylko dwa samochody zeszły poniżej 600 złotych za każdy kilometr zasięgu. Pierwszym z nich jest najtańszy Leaf Visia, który kosztuje 134 691 złotych w promocji „bez akcyzy” i obiecuje 243 kilometry jazdy na ładowaniu. Drugi znajduje się poniżej:

1. Renault Zoe (2018) ZE 40: cena / zasięg = 528 zł / 1 km

Liderem rankingu jest Renault Zoe z silnikiem R90 i bateriami o pojemności 41 kilowatogodzin (kWh). Auto kosztujące 132 tysiące złotych przejeżdża na jednym ładowaniu około 250 kilometrów. Dziś trudno o lepszy stosunek możliwości (zasięgu) do ceny. I gdyby tylko jeszcze samochód wyposażono w złącze szybkiego ładowania prądem stałym (DC), a Renault odrobinę chętniej go sprzedawał…

Podsumowanie

Po przejrzeniu rankingu pierwszym narzucającym się wnioskiem jest to, że zakup małych samochodów się… nie opłaca. Wydajemy dużo, otrzymujemy niewiele. Chlubnym wyjątkiem jest tutaj Renault Zoe, który też wcale nie jest tani, ale przynajmniej nie sili się na bycie autem „modnym”.

Drugim, ważniejszym wnioskiem, jest ten, że Nissan sprzedaje Leafa (2018) w bardzo korzystnej cenie. Owszem, auto nie ma systemu TMS (aktywnego zarządzania temperaturą baterii), jednak dziś trudno o lepiej wydane pieniądze, gdy podstawowym kryterium jest maksymalny zasięg na jednym ładowaniu.

> Jak zaplanować podróż elektrykiem? PlugShare ma już planer podróży [w wersji beta]!

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 12 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: