Jeden z inżynierów lotniczych postanowił obliczyć współczynnik oporu powietrza Cybertrucka. Ze względu na liczne założenia nie podał dokładnej liczby – ale zamiast niego zrobił to Elon Musk. Szef Tesli stwierdził, że samochód może zejść do Cx = 0,3, choć wymaga to nadzwyczajnego wysiłku.
Współczynnik oporu powietrza Cybertrucka jak Forda Focusa ST?
Z kanciastych samochodów terenowych często żartuje się, że mają współczynnik oporu powietrza „jak kiosk Ruchu”. Z pickupami nie jest wcale dużo lepiej: najniższy wynik w tym segmencie, jaki udało nam się znaleźć, to 0,357 dla Rama 1500. Ford w swoim najlepszym wariancie F-150 wypada dużo gorzej i osiąga około 0,43.
> Tesla Cybertruck uchwycony na ulicy. Kosmiczny czy normalny? [wideo]
Inżynier lotniczy Justin Martin postanowił sprawdzić obliczeniowo, jak w tej dziedzinie wypadłby Cybertruck. Przyjął jednak, że koła są płaskie i zamknięte, nie uwzględnił też lusterek (bo ich nie było) i błotników (bo nie zdołał ich wymierzyć). Ze względu na tak liczne uproszczenia zdecydował, że pokaże obrazki, ale nie poda uzyskanej liczby:
Na jego kalkulacje zareagował na Twitterze Elon Musk. Stwierdził, że przy „ekstremalnym wysiłku” Cybertruck mógłby zejść do Cx wynoszącego 0,3. Wymagałoby to jednak poprawienia wielu drobnych szczegółów (źródło).
O tym, jak niska jest to liczba, niech świadczy, że:
- współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący 0,31 mają między innymi Porsche 997 Turbo/GT3 (2006), Mazda RX-8 (2004), Peugeot 307 (2001), Toyota RAV4 (2006), Chevrolet Bolt (2016).
- Cx równy 0,30 mają m.in. Ford Focus ST (2013-2018), Mitsubishi Eclipse (2000), Nissan 370Z Coupe (2009), Seat Leon (2012), europejska Toyota Corolla (2019).
- Cx wynoszący 0,29 posiadają m.in. Audi A4 (2007), Fiat Tipo (2015), Kia Niro Hybrid/e-Niro, Lexus CT 200h (2011, źródło).
Warto tutaj przy okazji dodać, że sam współczynnik oporu powietrza to nie wszystko. Przy zużyciu energii liczy się również powierzchnia natarcia – im samochód jest większy, tym sumaryczne opory powietrza rosną.
> Lightyear One z współczynnikiem oporu powietrza Cx wynoszącym 0,2. Najlepszy wynik na świecie?
Istnieją też pojazdy, w których współczynnik oporu powietrza się podnosi, żeby nie odlatywały (dosłownie!) z toru. Są to na przykład bolidy Formuły 1 , w których Cx wynosi między 0,7 a 1,1. Musi on być duży, ponieważ opony są w stanie zapewnić zaledwie 10-20 procent niezbędnej przyczepności.
Wszystkie ilustracje cyfrowego modelu: (c) JustinWMartin14 / Instagram