Urocze miasto Nysa na Dolnym Śląsku wzbogaciło się właśnie o pierwszy autobus elektryczny. Czeski SOR EBN obsługuje trasę z Nysy do Głuchołaz przed południem oraz do Paczkowa i Kozielna po południu. Według danych producenta jest w stanie przejechać 150 kilometrów na jednym ładowaniu.

Pierwszy autobus elektryczny w Nysie i pierwszy w Polsce, gdy chodzi o PKS-y

Autobus kupiło Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Nysie. Czyli PKS. To pierwszy znany nam przypadek zakupu pojazdu elektrycznego do przewozu pasażerów w PKS-ie, choć elektryki są już obecne w wielu spółkach obsługujących komunikację miejską.

Jak zdradziła portalowi NTO Beata Juralewicz, prezes przedsiębiorstwa, autobus kosztował dwa razy więcej niż podobny pojazd z silnikiem spalinowym (źródło) – 1,7 miliona złotych – i został kupiony przez powiat nyski dzięki unijnemu dofinansowaniu.

> Elektryczna Nysa z bateriami BMZ? Właśnie podpisano porozumienie

Producent, czeska firma SOR, gwarantuje, że elektryk przejedzie na jednym ładowaniu do 150 kilometrów dzięki baterii o pojemności 172 kWh. Jednak PKS boi się niespodzianek, dlatego doładowuje go po każdym kursie. Autobus jeździ na trasie Nysa-Głuchołazy (od 38,4 do 46,4 km w obie strony w zależności od trasy) przed południem, a następnie rusza do Kozielna przez Paczków (od 60,4 do 76,8 km w obie strony) – strategia prezes Juralewicz wydaje się więc rozsądna.

PKS nie planuje kupna następnych autobusów, a do porównania kosztów eksploatacji dopiero się przymierza. Pasażerowie powinni jednak zauważyć, że jest ciszej i przyjemniej.

Zdjęcia i wideo: (c) Starostwo Powiatowe w Nysie / YouTube

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.5]