Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Ministerstwo Energii przestało istnieć. Nasz projekt dopłat do samochodów elektrycznych został sierotą [aktualizacja]

Wczorajszym popołudniem doszło do kuriozalnej sytuacji. Na stronach Ministerstwa Energii pojawiła się informacja, że rozporządzenie w sprawie dopłat do samochodów elektrycznych z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Problem w tym, że… Ministerstwo Energii nie istnieje i nie wiadomo, komu teraz podlega ten projekt.

Aktualizacja 2019/11/16, 11.30: postanowiliśmy zupełnie przepisać ten tekst, bo dobre wiadomości ginęły w nim wśród złych. Oto wersja pozytywna:

> Rozporządzenie w sprawie dopłat do samochodów elektrycznych wejdzie w życie 28 listopada, nabór możliwy od grudnia

Dopłaty do samochodów elektrycznych są niewygodne? Za drogie?

Kto czeka na start dopłat do samochodów elektrycznych, mógł wczoraj podskoczyć z radości. My podskoczyliśmy. Ministerstwo Energii opublikowało na stronie i na Twitterze informację, że rozporządzenie zostało już opublikowane (źródło). To znaczy, że zaczęłoby obowiązywać 28 listopada i wtedy można by ogłosić pierwszy nabór wniosków.

Rozporządzenie faktycznie już jest TUTAJ – czyli rozporządzenie rzeczywiście zacznie obowiązywać 28 listopada:

Niestety, w nowym rządzie, który właśnie rozpoczął funkcjonowanie, Ministerstwo Energii zostało zlikwidowane, a jego obowiązki przejęły dwa osobne resorty:

Jacek Sasin będzie pilnował m.in. spółek energetycznych, górniczych oraz dotyczących ich regulacji. Michał Kurtyka prawdopodobnie źródeł energii odnawialnej, emisji dwutlenku węgla, dofinansowań do ekologicznych projektów i tym podobnych. Piszemy „prawdopodobnie”, dlatego że podział kompetencji stanie się jasny dopiero w najbliższym czasie.

> „Ojciec ósemki dzieci” idzie dobrą drogą. Baterie Al-air naprawdę dają zasięgi 1 000+ kilometrów. Ale nie nadają się do aut

Kto będzie opiekunem Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i dopłat? Nie wiadomo

Z punktu widzenia rozporządzenia nt. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i dopłat do samochodów elektrycznych to fatalna informacja, ponieważ sugeruje, że projekt może nawet wrócić do opracowania. Że nie wiadomo, kto nim zarządza. Czyli prace mogą się wydłużyć, a szanse na start naboru wniosków w grudniu jest znikomy. Możliwy, ale znikomy.

Z drugiej strony: minister Michał Kurtyka jest człowiekiem bardzo światłym, gdy chodzi o kwestie klimatu i odnawialne źródła energii. To on był szefem szczytu klimatycznego COP24, to on trzyma rękę na pulsie, gdy chodzi o stosowane na świecie rozwiązania. Gdy jednak mieliśmy okazję z nim porozmawiać, podchodził do kwestii dopłat do samochodów elektrycznych z pewnym dystansem – w którym, co gorsza, była logika, z którą trudno się było nie zgadzać.

Innymi słowy: znowu czekamy na rozwój sytuacji. Bo został jeszcze jeden krok: rozpoczęcie naboru wniosków. A przy okazji pozwoliliśmy sobie zadać takie oto pytanie:

> Zastawiasz – odlatujesz, czyli jak traktuje się w Niemczech samochody zastawiające ładowarkę

Aktualizacja 2019/11/14, 9.16: dodaliśmy link do rozporządzenia w Dzienniku Ustaw.
Aktualizacja 2019/11/14, 10.22: dziękujemy za wszystkie uwagi, dodaliśmy skan rozporządzenia z Dziennika Ustaw, bo link ginął.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 12 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version