Flixbus przeprowadził ciekawy test. Wyposażył autobus spalinowy w panele fotowoltaiczne, które zamontowano na dachu pojazdu. Udało się dzięki nim zaoszczędzić średnio 1,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów – daje to 10 litrów oszczędności przy pokonywanym w ciągu dnia dystansie.

Panele słoneczne pomagają i w pojeździe spalinowym

Autokar podróżował na trasie o długości 600 kilometrów między Dortmundem a Londynem. Panele na jego dachu to w rzeczywistości maty solarne – ogniwa połączone tworzywem sztucznym w taki sposób, by były elastyczne – których wpływ na masę pojazdu i opór powietrza jest znikomy. Na zdjęciu poniżej są one koloru srebrnego z czarnymi elementami fotowoltaicznymi:

Skąd wzięło się niższe spalanie, skoro autobus był napędzany silnikiem Diesla? Otóż energię generowaną przez panele fotowoltaiczne wykorzystano do zasilania systemów elektrycznych pojazdu, co delikatnie odciążyło silnik spalinowy. Energia ze słońca popłynęła do klimatyzacji, gniazdek zasilania i portów USB dostępnych w autokarze.

W efekcie udało się zaoszczędzić wspomniane 1,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów – podczas gdy autokar tej klasy pali średnio 25-30 litrów na 100 kilometrów.

Oprócz testów z panelami fotowoltaicznymi, Flixbus eksperymentuje również z autobusami z ogniwami paliwowymi (wodorowymi), a na kilku niemieckich i francuskich trasach średniodystansowych stosuje już autokary elektryczne.

> NIEMCY. Flixbus wysłał w trasę elektryczny autobus długodystansowy

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 3.4]