Interesujący raport z Holandii. Według opracowania trzech niezależnych organizacji samochody elektryczne w znikomym stopniu obciążają państwowy budżet. Wszelkie bonusy środowiskowe pochłonęły przede wszystkim „ekologiczne” samochody spalinowe, które w ostatnich kilku latach mocno dotowano.

Dlaczego dopłaty do samochodów elektrycznych się opłacają?

Argumenty dotyczące holenderskich podatków są dla nas niezbyt interesujące, ale już koszt zaoszczędzenia na emisji dwutlenku węgla – tak. Otóż wydanie 140 milionów euro rocznie na dopłaty do samochodów elektrycznych ma pozwolić na zaoszczędzenie około 120 milionów euro na kosztach praw do emisji dwutlenku węgla. Bilans jest zatem minimalnie ujemny dla elektryków, ale działa długofalowo, a nie tylko przez konkretny okres.

Liczby te warto zestawić z kwotą 266 milionów euro wydanych na dofinansowanie klasycznych hybryd i 700 milionów euro wydanych na hybrydy plug-in w latach 2012-2013 oraz kwotą aż 3,5 miliarda euro, którą dofinansowano zakupy „ekologicznych” samochodów benzynowych i diesli w latach 2014-2018 – tylko dlatego, że spełniały najnowsze normy emisji.

> Dopłaty do samochodów elektrycznych 2019 w Polsce – temat ruszy w czerwcu?

Holenderskiemu Ministerstwu Finansów dostało się również za uwzględnienie w rozliczeniach nierealistycznych szacunków dotyczących emisji samochodów spalinowych. Przez wiele lat bonus środowiskowy przyznawany był również klasycznym (starym) hybrydom, których emisja jest o kilkadziesiąt procent wyższa niż na papierze (norma NEDC). Cytowana w raporcie Toyota Prius w praktyce emitowała 130 g/km, a nie ~100 gramów dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr.

W raporcie przeciwstawiono się wreszcie tezie, że należy zakończyć dofinansowania do elektryków, bo na rynku są głównie auta drogie. Przypomniano, że właśnie teraz rozpoczyna się spora ofensywa, a rynek powinien zostać zalany tanimi elektrykami, które mogą wyprzeć samochody spalinowe:

> Skoda CitigoE iV – elektryczna Skoda na bazie VW e-Up już oficjalnie

Warto się zapoznać, przyda się za 3-4 lata w Polsce: RAPORT

Zdjęcie otwierające: Renault Zoe Concept (2011) (c) Rutger van der Maar / Flickr

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 3]