Szwajcarski oddział ABB zaprezentował elektryczny ciągnik siodłowy zbudowany we współpracy z firmą E-Force One. Pojazd wyposażony jest w akumulatory o pojemności 310 kWh, które pozwalają mu na przejechanie do 300 kilometrów na jednym ładowaniu.
Elektryczne ciężarówki: 100 kWh = do 100 km zasięgu?
Pierwsze dwa ciągniki ABB będą garażowane w fabryce elektroniki sterującej w Turgi (Swajcaria). Po kilkumiesięcznych testach samochody wejdą do służby, by w ciągu trzech lat całkowicie zastąpić 11 funkcjonujących obecnie samochodów ciężarowych z silnikami Diesla. Dzięki nim w 2022 roku ABB będzie największym operatorem floty e-ciężarówek na świecie.
Maksymalny zasięg ciągników wystarczy z zapasem na trasy, które pokonują pojazdy ABB. Najdłuższy pokonany dystans między oddziałami firmy wyniósł 235 kilometrów, baterii wystarczy zatem nawet na ewentualne korki, objazdy i znacznie gorsze warunki pogodowe.
Zaprezentowane ciągniki siodłowe to pojazdy dwuosiowe o ładowności do 12 ton ze standardową jednoosiową naczepą. Zbudowany na bazie podzespołów ABB zespół napędowy oferuje 360 kW (489 KM) mocy i 2 700 Nm momentu obrotowego. Ładowanie baterii o pojemności 310 kWh zajmuje 6 godzin na ładowarce prądu stałego (DC) o mocy 50 kW. Szybkość maksymalną pojazdów ograniczono do 85 km/h.