W piątek, 28 lipca 2017 r., pierwszych trzydziestu nabywców Tesla Model 3 otrzymało swoje auta. Nieco wcześniej w lipcu wybrani amerykańscy dziennikarze mieli możliwość przetestowania samochodu podczas jazdy. I choć  Tesla Model 3 [CENA: 35 000 dolarów, czyli równowartość 127 tysięcy złotych] ma być autem klasy średniej, przedstawiciele mediów dosłownie się nim zachłysnęli, a w kolejce czeka już ponad 500 tysięcy klientów!

Test Tesla Model 3 + opinie dziennikarzy

Tesla Model 3 to najbardziej oczekiwane auto Tesli. Produkcja dopiero startuje, a mimo to w wirtualnej kolejce po samochód stanęło już niemal 400 tysięcy osób. Model 3 ma stanowić konkurencję dla BMW serii 3, Mercedesa klasy C czy Audi A4. Mocną i nowoczesną konkurencję, ponieważ Tesla Model 3 jest samochodem całkowicie elektrycznym.

Tesla Model 3 z zewnątrz. Źródło: (c) Tesla

Tesla Model 3 ma 4,67 metra długości i bagażnik o pojemności 396 litrów. Już na pierwszy widok auta niektórzy dziennikarze podkreślali, że auto wizualnie różni się od swoich większych braci (Model S, Model X), co stanowi miłą odmianę od nudnej niemieckiej motoryzacji.

TEST Tesla Model 3 w skrócie

4-drzwiowy sedan segmentu D ma szansę zawojować świat motoryzacji i zepchnąć producentów samochodów z silnikami spalinowymi na margines. Tesla Model 3 (cena od 127 tys. zł) w podstawowej wersji oferuje zasięg 354 kilometrów i przyspieszenie do 97 km/h wynoszące 5,6 sekundy. Od grudnia 2017 r. do właścicieli ma trafiać 20 tysięcy aut miesięcznie.

Tesla Model 3: opinie dziennikarzy bardzo entuzjastyczne

Według deklaracji producenta, Tesla Model 3 w wariancie podstawowym przyspiesza od 0 do 97 km/h (60 mph) w 5,6 sekundy. Przedstawiciele mediów zgodnie podkreślali, że auto daje poczucie komfortu, szybkości i zapasu mocy na wyciągnięcie ręki – a jednocześnie nie sprawia wrażenia auta sportowego.

> A2 Warszawa – Mińsk Maz. i węzeł Lubelska na S17 czynne od 2020 r. [MAPA]

Jazdy testowe były krótkie i odbywały się po terenie fabryki, więc trudno wyciągać wnioski na temat zachowania auta w normalnym ruchu. Tesla Model 3 miał jednak jeździć z werwą i przypominać Alfę Romeo Giulia.

Tesla Model 3: zasięg od 354 do 499 kilometrów

Elon Musk – właściciel marki Tesla – już w wariancie podstawowym obiecuje zasięg wynoszący 354 kilometrów (220 mil). W realnych warunkach, z rodziną i bagażami na pokładzie, należy się spodziewać około 230-280 kilometrów – co stanowi przewagę nad ofertami elektrycznej konkurencji, ale nie zachwyca w porównaniu do samochodów spalinowych.

Bogatszy wariant auta Tesla Model 3 (CENA: 44 000 dolarów, czyli równowartość 160 tysiecy złotych) ma mieć 499 kilometrów zasięgu (310 mil) oraz przyspieszać do 97 km/h w 5,1 sekundy.

Można założyć, że nawet przy niekorzystnych warunkach jazdy (tłok, wysoka temperatura, rodzina i bagaże na pokładzie) zasięg auta w najbogatszej wersji nie powinien być niższy niż 380-420 kilometrów.

W Polsce oznacza to bezproblemowy wyjazd na wakacje, bez stresu o niewystarczający zapas mocy w akumulatorach.

> Najmocniejsza ładowarka do „elektryka”? Porsche osiągnęło 350 kW

Wnętrze Tesla Model 3 + wyposażenie wersji premium

Zgodnie z opisami dziennikarzy, wnętrze Tesla Model 3 oferuje sporo przestrzeni. Dotyczy to zarówno miejsca za kierownicą, jak też tylnego siedzenia (dzielonego w proporcji 60/40), na którym można przewozić do 3 osób.

Z przodu Tesla Model 3 nie posiada klasycznego zestawu wskaźników. W centrum wyłożonej drewnem deski rozdzielczej (pakiet premium) znajduje się natomiast tablet o przekątnej 15 cali, który informuje o wszystkich istotnych parametrach jazdy samochodu.

Wnętrze Tesla Model 3. Uwagę zwraca tablet ulokowany w centralnej części kokpitu. Źródło: (c) Tesla

Do standardowego wyposażenia należy również otwieranie samochodu z użyciem Bluetooth (lub karty NFC), dwustrefowa klimatyzacja, WiFi, samościemniające lusterko i kamera cofania.

Co ciekawe: w wariancie amerykańskim samochód nie ma gniazdka na kluczyk, który pozwoliłby na otwarcie auta po całkowitym rozładowaniu akumulatorów. Nie wiadomo też, czy klasyczny kluczyk w ogóle został zaplanowany.

W wariancie premium (+5 000 dolarów do ceny podstawowej) nabywca otrzyma wspomniane wykończenie drewnem, LED-owe światłą przeciwmgielne, dwa uchwyty na smartfony z przodu, przyciemniany szyberdach, elektryczne fotele i subwoofer.

Za kolejne 5 000 dolarów możliwe jest wyposażenie samochodu w autopilota, który potrafi samodzielnie kierować samochodem.

> Jak hamować w samochodzie elektrycznym?

Tesla Model 3 – akumulatory i napęd

Akumulatory Tesla Model 3 mają pojemność od 60 do 85 kWh, co ma przekładać się na zasięg od 354 do 499 kilometrów.

Samochód napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy wynoszącej około 235 koni mechanicznych, który znajduje się w tylnej części auta. Pierwsze produkowane modele mają napęd na tył (RWD), a wersja z napędem na cztery koła (AWD) ma być dostępna najwcześniej wiosną 2018 roku.

Tesla Model 3 w Polsce

Pierwsi właściciele auta otrzymali je pod koniec lipca 2017 roku. Masowe dostawy mają ruszyć we wrześniu 2017 roku. Jeśli wziąć pod uwagę deklarowaną wydajność fabryki oraz liczbę oczekujących (500 tysięcy), w Polsce Tesla Model 3 w pojedynczych egzemplarzach pojawi się najwcześniej w drugiej połowie 2018 roku, a jego normalne nabycie będzie możliwe nie wcześniej niż w 2020 roku.

Warto przeczytać: test 1, test 2, test 3

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 8 głosów Średnia: 4.6]