Nasz Czytelnik, Pan Marcin, zdecydował się na Skodę CitigoE iV, małego i stosunkowo taniego elektryka segmentu A. Wczoraj miał okazję odbyć jazdę testową samochodem i jest nim rozczarowany. Mimo to postanowił kupić auto ze względu na cenę i dopłaty, które powinny ruszyć już wkrótce.

Aktualizacja 2020/01/14, 16.01: do tekstu dodaliśmy głos od dilera oraz wyróżniliśmy i rozszerzyliśmy opinię redakcji o kilka słów (na dole).
Aktualizacja 2020/01/15, 9.40: do tekstu dodaliśmy spis salonów, w których można odbyć jazdę testową samochodem.

Poniższa treść to zapis wypowiedzi naszego Czytelnika. Dla wygody lektury nie stosowaliśmy kursywy. Tekst został poddany drobnej redakcji.

Skoda CitigoE iV  – dane techniczne:

  • segment: A (małe auto miejskie),
  • bateria: 32,3 kWh (całkowita: 36,8 kWh),
  • silnik: 61 kW (82 KM), 210 Nm momentu obrotowego,
  • 260 km WLTP, czyli około 220 kilometrów zasięgu realnego w trybie mieszanym.

Elektryczna Skoda CitigoE iV okiem Czytelnika

Moje ogólne wrażenie po kontakcie z samochodem? Słabo. Jestem bardzo zawiedziony.

Wiedziałem, że Citigo nie jest autem premium, ale wszechobecne oszczędności są porażające. Grafika na desce przed pasażerem wygląda na zrobioną przez 10-latka kolorującego kratki w zeszycie. Nie ma podłokietników i, uwaga, nie ma guzika Start, jest normalny kluczyk! Litości, to elektryk, 2020 rok, a nie Łada Samara rocznik 1985!

> Skoda rozważa elektrycznego hatchbacka średniej wielkości na bazie Volkswagena ID.3 / Neo

Podczas jazdy z dużą szybkością opony hałasują tak, że ciężko jest odczuć zaletę elektryka, jaką jest cisza w kabinie. Przy 130 km/h prawie wyją. Od dilera dowiedziałem się, że zamówiono najtańsze, jakie były. Liczyła się cena, nie hałas czy współczynnik oporu.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: Od dilera otrzymaliśmy informację, że powyższa (skreślona) informacja to pomyłka w komunikacji. Samochody przyprowadzane są zawsze na oponach letnich i do opisywanej Skody CitigoE iV założono akurat takie opony zimowe, jakie były dostępne w magazynie, żeby auta mogły trafić do jazd testowych. Stąd też finalne wrażenia mogą być inne.

Chyba największy zawód poczułem, gdy zobaczyłem zasięg. Katalogowe 260 km WLTP? Dobre sobie! Przy normalnej jeździe wyszły 182 km zasięgu. Co będzie, gdy przyjdzie -20 albo +35 stopni Celsjusza? Zasięg spadnie wtedy do 120 kilometrów?

Do końca stycznia mogę bezkosztowo zrezygnować, ale zdecydowałem się na zakup ze względu na cenę i dopłaty. Gdyby nie one, czułbym się robiony w konia, bo jakość auta jest słaba.

Zadzwoniłem też do dilera, żeby zmienić najtańszą Ambition na droższą wersję wyposażeniową Style z pakietem podgrzewanych foteli i czujnikiem parkowania. Zobaczymy, jak się temat rozwinie. 🙂

Testowany samochód, zużycie energii i kabel do ładowania na wyposażeniu auta (c) Czytelnik

Schemat budowy Skody CitigoE iV. Aktualnie producent podaje 260 km WLTP (c) Skoda

Opinia redakcji www.elektrowoz.pl

Choć pierwsze wrażenie naszego Czytelnika było niezbyt dobre, to jednak zdecydował się na zakup – to o czymś świadczy.

Sygnalizowany przez niego zasięg dotyczy prawdopodobnie nieco szybszej jazdy, żeby sprawdzić możliwości auta. Z ujęcia liczników wynika, że przy akumulatorach naładowanych do 2/3 przy temperaturze 6,5 stopnia Celsjusza zasięg Skody CitigoE iV wynosi 149 kilometrów. Daje to 223 kilometry przy baterii naładowanej do pełna.

To niemal dokładnie tyle, ile wyliczaliśmy wcześniej na podstawie normy WLTP (sprawdź choćby tutaj: Skoda CitigoE iV DANE TECHNICZNE).

Warto pamiętać, że dane katalogowe według procedury WLTP praktycznie zawsze są zawyżone w kwestii zasięgu i zaniżone przy zużyciu paliwa/energii. Realne zasięgi w dobrych warunkach będą o około 15 procent niższe niż w katalogu, a gdy temperatura otoczenia spadnie, wyniki będą jeszcze słabsze – szczególnie przy samochodach bez pompy ciepła.

Dlatego przy zakupie warto się decydować na modele z jak największą baterią i pompą ciepła. O ile jest dostępna na naszym rynku lub producent przewidział jej zastosowanie – wiele modeli jej nie ma, dotyczy to również Tesli.

Ostatnia uwaga: zgodnie ze stanem na dziś (2020/01/14), nabór wniosków o dopłaty do aut elektrycznych nie został jeszcze ogłoszony.

Skoda CitigoE iV – gdzie można obejrzeć i się przejechać?

Otrzymaliśmy informacje, że samochody na pewno dostępne są w następujących salonach:

  • Gdańsk, Lubowidzka 46, salon Skoda Plichta – telefon: 609 503 042, Jarosław Błach,
  • Warszawa, Modlińska 224, salon Skoda Auto Wimar – telefon: 22 510 66 00,
  • Kraków, Kocmyrzowska 1c, salon InterAuto – telefon: 12 644 73 43.

Zdjęcia: (c) Czytelnik Marcin oprócz schematu Skody CitigoE iV (c) Skoda

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 8 głosów Średnia: 2.8]