Bjorn Nyland przeprowadził test Tesli 3 Performance z 20-calowymi kołami. Podczas jazdy z szybkością około 90 km/h (licznikowe 92 km/h) po drogach szybkiego ruchu i przy dobrej pogodzie samochód pokonał 397 km zużywając 62 kWh energii. Daje to szacunkowy zasięg Modelu 3 w wersji Performance wynoszący 450-480 km na baterii.
Tesla 3 Performance – realny zasięg
Nyland jechał na najpierw na północny zachód, a później na południowy wschód autostradą międzystanową I-5 w Kalifornii. Pogoda była bardzo dobra (kilkanaście stopni Celsjusza, czyste niebo), a trasa wiodła przez góry (do 900 metrów n.p.m.), więc auto musiało pokonywać wzniesienia, ale znajdowało się w rzadszym powietrzu.
Kierowca wystartował z baterią naładowaną do 97 procent pojemności, ponieważ nie chciał czekać na uzupełnienie energii do pełna. W trakcie jazdy obyło się bez przygód, a największą ciekawostkę stanowił komunikat o ograniczonym odzyskiwaniu energii z hamowania (ang. Regenerative braking limited), który pojawił się podczas długiego zjazdu i świadczył prawdopodobnie o wysokiej temperaturze akumulatorów lub układu napędowego.
Przy jeździe po asfalcie Nyland zmierzył poziom hałasu w kabinie. Decybelomierz pokazywał między 65 a 67 dB przy szybkości 92 km/h (realne 90 km/h). Samochód był zatem głośniejszy niż auta klasy premium, które przetestował Auto Bild – głośniejszy nawet niż Nissan Leaf.
> Hałas w kabinie Nissana Leafa (2018)? Jak w samochodzie marki premium, czyli CISZA!
Warto jednak dodać, że pomiary były prowadzone różnymi urządzeniami w różnych warunkach, są więc umiarkowanie porównywalne.
Po pokonaniu 222 kilometrów Tesla zużyła 44 procent energii w baterii i osiągnęła poziom 14,2 kWh/100 km. Samochód prognozował, że dojedzie do Superchargera w Burbank (Kalifornia) z poziomem naładowania wynoszącym 5 procent.
Podczas jazdy nocą okazało się, że Model 3 Performance posiada podświetlenie przestrzeni na nogi, kieszeni w drzwiach i schowka nawet w trakcie jazdy. W europejskiej Tesli S i X opcja ta jest aktywna tylko na postoju.
> Ford: elektryczny Focus, Fiesta, Transit – nowe modele dla Europy od teraz z wersjami elektrycznymi
Po długim podjeździe średnie zużycie energii podskoczyło do 17,1 kWh/100 km, samochód zużył już 58 z około 73 kWh energii, a przejechał zaledwie 336 kilometrów. Do Superchargera udało się dotrzeć ze zużyciem wynoszącym 15,7 kWh/100 km po przejechaniu 396,9 kilometrów – stan baterii wyniósł 11 procent (zdjęcie nr 2). Na trasie samochód zużył 62 kWh energii.
Ostatecznie Nyland wyliczył realny zasięg Tesli Model 3 Performance na 450-480 kilometrów przy pięknej pogodzie i spokojnej jeździe. Samochodem dałoby się zatem dojechać z Warszawy nad morze, ale bardzo delikatnym operowaniu pedałem przyspieszenia. Wyższa szybkość wymusiłaby na nas co najmniej jeden postój na ładowanie.
> Tesla zarejestrowała oddział w Polsce: Tesla Poland sp. z o.o.
Warto obejrzeć: