YouTuber Bjorn Nyland przeprowadził test Audi e-tron w zimowych warunkach. Przy spokojnej jeździe samochód zużywał 25,3 kWh/100 km, co pozwoliło na oszacowanie realnego zasięgu zimą na poziomie 330 kilometrów. Dystans, który można by pokonać na baterii przy dobrej pogodzie, Nyland oszacował na 400 kilometrów.
Test Audi e-tron – zasięg i zużycie energii zimą
Spis treści
Droga była lekko wilgotna z paskami błota pośniegowego i śniegu. Zwiększają one opory toczenia, co przekłada się na wyższe zużycie energii – a więc mniejszy zasięg. Temperatura wynosiła między -6 a -4,5 stopnia Celsjusza.
> Porsche i Audi zapowiadają zwiększenie produkcji elektryków ze względu na duże zainteresowanie
Zaraz na początku testu youtuber sprawdził wagę Audi e-tron: 2,72 tony. Odliczając człowieka i jego ewentualne bagaże otrzymujemy auto o masie ponad 2,6 tony. Czyli elektryczne Audi nie przejechałoby przez niektóre mostki na polskich wsiach, których nośność określono na 2 lub 2,5 tony.
YouTuberowi spodobało się błękitnobiałe podświetlenie elementów samochodu wraz z jednym dodatkiem, który znają właściciele VW Phaetona: czerwonawe światełko ulokowane gdzieś na górze rzucało lekką poświatę na środkową konsolę, dzięki czemu widoczne były także te elementy konsoli i rzeczy w schowku, które normalnie mogłyby zginąć w cieniu.
> HOLANDIA. BMW testuje hybrydy plug-in w trybie czysto elektrycznym na terenie Rotterdamu
Samochód wyświetlił ostrzeżenie o niskim poziomie naładowania baterii, gdy auto oferowało jeszcze około 50 kilometrów zasięgu (14 procent naładowania). Przy 15 kilometrach pozostałego zasięgu auto ostrzegło kierowcę przenikliwym dźwiękiem i komunikatem „Drive system: warning. Limited performance!”
Wyniki Nylanda: 330 km zasięgu, 25,3 kWh/100 km
Finał eksperymentu już znamy: youtuber oszacował całkowity możliwy do osiągnięcia zasięg na 330 kilometrów, a samochód ocenił średnie zużycie energii na 25,3 kWh/100 km. Średnia szybkość wyniosła 86 km/h, przy czym Nyland starał się trzymać realne 90 km/h, czyli licznikowe 95 km/h (patrz screenshoty powyżej).
Według youtubera realny zasięg elektrycznego Audi w dobrych warunkach powinien wynieść około 400 kilometrów. Podobne wartości uzyskiwaliśmy na podstawie danych prezentowanych w filmie Audi:
> Zasięg elektrycznego Audi e-tron? W WLTP „ponad 400 km”, a realnie – 390 km? [LICZYMY]
Jako ciekawostkę warto dodać, że z obliczeń Nylanda wynikło, że użyteczna pojemność baterii samochodu wynosi zaledwie 82,6 kWh. To mało, jeśli wziąć pod uwagę, że deklarowana przez producenta pojemność baterii Audi e-tron wynosi 95 kWh.
Warto zobaczyć: