Polestar rozpoczyna udostępnianie Polestara 2 dziennikarzom i przedstawicielom mediów motoryzacyjnych w Europie Zachodniej. Ich pierwsze wrażenia są pozytywne, choć nie ma konsensusu co do faktu, czy auto będzie w stanie konkurować z Teslą Model 3, o której wspominał prezes Polestara.

Polestar 2 – ładniejszy niż Tesla, z Android Auto na pokładzie, ciasny

Polestar 2 to samochód przełomu segmentów C i D, mający 4,61 metra długości, ale, co ważne, z rozstawem osi mniejszym niż Volkswagen ID.3, ID.4 czy Audi Q4 e-tron, bo wynoszącym 273,5 cm (auta koncernu Volkswagena na platformie MEB: 276,5 cm).

Jako że to rozstaw osi decyduje o przestronności kabiny, może się okazać, że Polestar 2 będzie ciaśniejszy niż krótszy VW ID.3. Nasz korespondent ze Szwecji już rok temu ostrzegał, że na tylnej kanapie szwedzko-chińskiego elektryka miał dach tuż nad głową:

> Polestar 2 – pierwsze wrażenia po pierwszym kontakcie [korespondencja ze Szwecji]

W takiej sytuacji klasyfikowanie samochodu do segmentu D (patrz choćby Wikipedia), bo tak podpowiada producent, może być mylące. Decydujemy zatem, że od tego momentu będziemy określać Polestara 2 jako model przynależny do górnej części segmentu C (kompakty), zgodnie zresztą z zaszeregowaniem Volvo XC40 (C-SUV).

Po tym wyjaśnieniu możemy przejść do recenzji i opinii na temat Polestara 2.

„Konkurent dla Tesli Model 3” vs „raczej nie”

Analityk Matthias Schmidt jeździł samochodem cały ranek i zażartował, że czas zawiesić zamówienie na Teslę (źródło). Dziennikarz technologiczny Bram Vandewalle zwrócił uwagę na szczegóły, w tym na wygrawerowany napis „Since 1959” na pasach bezpieczeństwa. Nieco rozczarowała go jakość systemu audio, zauważył również, że że auto jest „o wiele mniejsze niż Model 3” (źródło).

Redaktor naczelny Auto Express był zachwycony działaniem tylnych świateł samochodu podczas jego uruchomienia, skojarzenia były oczywiste – z KITT-em z Knight Ridera:

Car Magazine opublikował szczegółowy opis pierwszych wrażeń z kontaktu z samochodem. Dziennikarzowi przypadła do gustu sylwetka, estetyczne, współgrające z Volvo, ale nowoczesne wnętrze. Materiały są najwyższej jakości, w kilku miejscach widać zapożyczenia z marki-matki. Fotele określano mianem bardzo komfortowych, natomiast widoczność do tyłu jest słaba.

Minusem był też tunel środkowy ciągnący się przez całą kabinę, który sprawia, że auto ma być efektywnie 4-osobowe (źródło).

> Polestar 2 już w Europie. Pierwsze egzemplarze dopłynęły do portu Zeebrugge (Belgia)

Jakość premium we wnętrzu, dobry zasięg

Zgodnie z deklaracją producenta zasięg WLTP Polestara 2 to 470 jednostek, czyli do 402 kilometrów w trybie mieszanym. Pierwotne obietnice mówiły o 500 jednostkach, mamy więc tutaj zjazd o 6 procent w stosunku do zapowiedzi.

Bateria ma 75 (78) kWh pojemności, samochód obsługuje ładowanie z mocą do 150 kW na szybkiej stacji DC oraz 3-fazowe ładowanie AC z mocą do 11 kW. Czas ładowania do 80 procent ma wynosić 40 minut – to już standard w branży.

> Polestar zapowiada dostawy Polestara 2. W Europie wchodzi w partnerstwo z Plugsurfing

Dla porównania: Volkswagen ID.3 oferuje do 420 jednostek WLTP (do ~359 km) z baterii o pojemności 58 (62) kWh, ładuje się z mocą 100 kW (125 kW w wersji 77 kWh).

Świetne osiągi, odczuwalna masa

Wszyscy dziennikarze jeździli modelami z Pakietem Performance (źródło), który podnosi cenę auta o kilka tysięcy euro. Za gigantyczną zaletę uznano brak konieczności wciskania jakiegoś przycisku Start/Stop. Jest jak w Teslach czy Hondzie e: wsiadamy do samochodu i ruszamy w drogę.

What Car podkreśla, że dzięki 300 kW mocy (po 150 kW na oś) i 660 Nm momentu obrotowego samochód jest szybki. Nie dorównuje Tesli Model 3 Performance, ale rozpędza się do 100 km/h w 4,7 sekundy, co w świecie aut spalinowych jest nie lada wyczynem. Osiągi Polestara 2 są świetne, jeśli wziąć pod uwagę, że mamy do czynienia z samochodem o wadze 2,1 tony, czyli cięższym o ponad 200 kilogramów od Tesli Model 3 (źródło).

Ta wysoka masa ma być odczuwalna przy ciaśniejszych zakrętach.

Minusem w stosunku do Tesli Model 3, o którym wspomniały chyba wszystkie media, jest brak własnej sieci ładowania. Tesle korzystają z Superchargerów osiągających 120-150, a nawet 250 kW. Polestar 2 musi polegać na infrastrukturze zewnętrznych operatorów, w której szybkości wahają się od 30-40 kW do 350 kW (Ionity, Fastned).

Polestar 2 – podsumowanie

Nie znaleźliśmy ani jednego głosu rozczarowania Polestarem 2, a już samo to dobrze świadczy o samochodzie. Podkreślano, że produkt, choć młodszy, jest znacznie dojrzalszy niż Tesla Model 3. Jest przyjemniejszy w kontakcie, estetyczniejszy, oferuje bardzo dobre osiągi i zasięg, choć ma pewne technologiczne braki w stosunku do amerykańskiego konkurenta i jest mniejszy.

Sprzedaż auta w Polsce na razie nie jest przewidywana. Gdyby jednak była, cena Polestara 2 w naszym kraju zaczynałaby się od 272 tysięcy złotych.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: wrażenia użytkowników i linki do recenzji można znaleźć pod hashtagiem #polestar2 na Twitterze TUTAJ.

 

 

 

 

 

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]