Auto Express zestawił obok siebie Nissana Leafa II oraz Hyundaia Kona Electric 39,2 kWh. Samochody należą do różnych segmentów – C vs B-SUV – ale są zbliżone pod względem ceny, zasięgu i parametrów technicznych, dlatego często będą walczyły o tego samego klienta. Zestawienie wygrał Hyundai Kona Electric.
Kona Electric vs Leaf – porównanie samochodów
Spis treści
Ceny i dane techniczne
Nissan Leaf i Hyundai Kona Electric 39,2 kWh kosztują w Wielkiej Brytanii niemal tyle samo: Leaf jest droższy o równowartość 2,5 tysiąca złotych. W Polsce różnica będzie zbliżona: cena Leafa N-Connecta to 165,2 tysiąca złotych, za Konę Electric Premium zapłacimy więc około 160-163 tysięcy złotych. Dodajmy, że cenników Hyundaia jeszcze nie ma i mają zostać opublikowane dopiero na początku roku 2019.
> Hyundai Kona Electric – wrażenia po pierwszej jeździe
Jak już wspomnieliśmy, auta należą do różnych segmentów, ale oferują podobne parametry techniczne:
- moc Kony vs Leafa to 136 KM (100 kW) vs 150 KM (110 kW),
- moment obrotowy: 395 Nm vs 320 Nm,
- w obu przypadkach napędzane są koła przednie,
- użyteczna pojemność baterii: 39,2* vs ~37 kWh
*) w odróżnieniu od Nissana, Hyundai podaje zwykle użyteczną pojemność baterii; zakładamy, że w przypadku Kony Electric również ma to miejsce – nie mamy jednak oficjalnej, jednoznacznej deklaracji producenta
Porównanie
Za zalety Hyundaia Kony Electric uznano bardzo dobre wyposażenie cenie niższej od Leafa (źródło). W wersji Premium jest to aktywny tempomat, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania, bezprzewodowy kluczyk, bezprzewodowe ładowanie smartfona czy 8-calowy ekran ulokowany w rozsądnym miejscu. Samochód chwalono również za wysoką pozycję za kierownicą oraz wyciszenie kabiny, które ma być identyczne jak w Leafie.
Z kolei w opinii testerów, Nissan Leaf zasłużył na pochwały za praktyczność, osiągi i jazdę bez używania hamulca (ang. one-pedal driving). Plusem była też kamera 360 stopni, funkcje bezpieczeństwa i światła LED.
Za wady Hyundaia Kona Electric uznano bagażnik mniejszy od Leafa oraz umiarkowany komfort jazdy przy niższych szybkościach na nierównych drogach – chociaż podkreślono, że zawieszenie zestrojone jest dość komfortowo. Pojawiła się też wzmianka o poczuciu taniości przy niektórych elementach wyposażenia.
Słabością Leafa okazał się zasięg, który w Leafie jest gorszy o 42 km według WLTP, co przekłada się na około 30 kilometrów mniej w warunkach realnych w trybie mieszanym (w mieście różnica wyniesie 40-50 km na niekorzyść Leafa). Auto miało też nieco mniej przyjemnie pokonywać przeszkody, a technologicznie sprawiało wrażenie, że jest generację do tyłu. Problematyczne z punktu widzenia ergonomii było też ustawienie kierownicy w stosunku do fotela.
Opinia Auto Express: Kona Electric lepszy, Leaf na drugim miejscu
Ostatecznie w zestawieniu Kona Electric vs Leaf wygrał Hyundai. Za największą przewagę samochodu uznano wyższy zasięg, technologię i przyjemne wnętrze. Leafowi wypunktowano słabsze wyposażenie i gorszą ergonomię jazdy.