Firma Hynergy zajmująca się promowaniem wodoru jako czystego paliwa przyszłości przeprowadziła zimowy test samochodu elektrycznego (BEV) i zasilanego ogniwami paliwowymi (FCEV). Bo boju stanęła Tesla Model S 90D oraz Hyundai Nexo. Wygrał wodorowy Nexo.

Tesla Model S P90D vs Hyundai Nexo, segment E kontra segment D-SUV

Do przeprowadzenia eksperymentu wykorzystano trasę o długości 356 kilometrów spod Monachium w Niemczech do Sankt Moritz w Szwajcarii. Ma to być odcinek często pokonywany przez narciarzy, którzy z Niemiec wybierają się na weekendowe szusowanie na stoku (źródło).

Prawdopodobna trasa eksperymentu (niebieska). Innsbruck znajduje się mniej więcej w połowie trasy znajdującej się po prawej stronie mapy (szara)

Stacja tankowania wodoru była w Innsbrucku (158 kilometrów od Monachium), więc Nexo musiał nadrobić drogi. Z kolei Tesla skorzystała ze stacji ładowania znajdujących się w miejscowości wypoczynkowej (nie z Superchargerów).

> Cena Peugeota e-208 z dopłatą to 87 430 zł. Co otrzymamy w tej najtańszej wersji? [SPRAWDZAMY]

Trudno powiedzieć, dlaczego wybrano Teslę, która nie jest już produkowana, ale można się domyślić, że elektryk przegrał. Przy temperaturach od 0 do -11 stopni Celsjusza z deklarowanych około 450 kilometrów zasięgu Tesli zostało zaledwie 275 (pod górę) lub 328 (z góry). W dodatku samochód ładował się z szybkością +0,6-5 km zasięgu na minutę w cenie 11,5-15 euro/100 km.

Na tym tle Hyundai Nexo błyszczał: odzyskiwał +100 km zasięgu w minutę, przejeżdżał 500-600 km na jednym tankowaniu, a zastosowany w nim wodór kosztował 10 euro za 100 kilometrów.

Jak mówi Hybergy, tankowanie wodoru wymaga planowania trasy, ale jest przyjemne i pozwala na ucieczkę od zapachu oleju napędowego. Zasięg nie spada nawet przy niskich temperaturach i dużym obciążeniu. Samochód elektryczny miał praktycznie same wady – jedyną pochwałą, jaką odnaleźliśmy w treści, była wzmianka o Autopilocie.

Ostateczny wniosek: Wodór może zastąpić diesle, baterie mają przed sobą długą drogę.

> Credit Suisse: Tesla Cybertruck? Nie zdobędzie rynku. Musk: 200 tysięcy [zapisanych na samochód]…

Wszystkie zdjęcia: (c) Hynergy

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: