Firma Nextmove przetestowała realny zasięg Audi e-tron, Jaguara I-Pace i Tesli Model X na autostradzie przy jeździe z szybkością 120 km/h. W rankingu najlepiej wypadły Tesle Model X, które pokonywały grubo ponad 300 kilometrów. Jaguar I-Pace i Audi e-tron ledwie przeskoczyły 270 kilometrów.
Recenzja: Jaguar I-Pace vs Audi e-tron vs Tesla Model X na autostradzie
Spis treści
Przypomnijmy: Audi e-tron to crossover segmentu D-SUV z baterią o pojemności 95 kWh i w cenie rozpoczynającej się od niecałych 350 tysięcy złotych. Współczynnik oporu powietrza Cx auta to 0,27. W teście wzięła udział wersja przedpremierowa, ponieważ finalne modele jeszcze nie zaczęły trafiać do odbiorców.
> Cena Audi e-tron od 342 800 zł [OFICJALNE]
Jaguar I-Pace to nieco mniejszy, ale należący do tego samego segmentu crossover z baterią 90 kWh w cenie od niecałych 360 tysięcy złotych. W odróżnieniu od Audi e-tron, w Polsce samochód dostępny jest właściwie od ręki, chociaż dotyczy to wyższych (droższych) wersji wyposażeniowych. Współczynnik oporu powietrza Cx to 0,29.
Tesla Model X to największe w zestawieniu auto: SUV należący do segmentu E-SUV z bateriami o pojemności 90 (Model X 90D) lub 100 kWh (Model X 100D). Jest to jednocześnie samochód z najmniejszymi oporami powietrza (Cx = 0,25). Aktualnie jedynym dostępnym w ofercie wariantem jest Tesla X 100D, która w Polsce kosztowałaby około 520 tysięcy złotych.
Tesla i Jaguar I-Pace były testowane już w wersjach komercyjnych, czyli dostępnych na rynku. We wszystkich autach ustawiono wewnętrzną temperaturę wynoszącą 20 stopni.
Warunki: 8 stopni, autostrada, średnio 120 km/h, odcinek 87 km
Wszystkie samochody przetestowano na tym samym odcinku autostrady między lotniskiem w Monachium a Landshut (źródło). Najniższym zużyciem energii wykazała się Tesla X, która przy średnio 120 km/h (maksymalnie 130 km/h) potrzebowała 24,8 kWh/100 km.
> Niemiecki analityk: Tesla przegrała w Kalifornii z Mercedesem i BMW w 2018 roku
Na drugim miejscu uplasował się Audi e-tron, który potrzebował 30,5 kWh/100 km. Najgorzej wypadł Jaguar I-Pace, który zużywał aż 31,3 kWh/100 km.
Przeliczając na zasięgi odpowiada to:
- (Tesla Model X 100D – 389 kilometrom; samochód nie brał udziału w tym konkretnym teście),
- Tesla Model X 90D – 339 kilometrom,
- Audi e-tron – 274 kilometrom,
- Jaguar I-Pace – 272 kilometrom na jednym ładowaniu.
Sytuacja jest o tyle zaskakująca, że choć Tesla Model X ma najniższy współczynnik powietrza, to jednak jest samochodem najdłuższym, największym i najszerszym – a więc posiada największą powierzchnię. A dopiero współczynnik Cd przemnożony przez powierzchnię bryły auta oddaje realną utratę energii z powodu przebijania się przez powietrze.
Portal Electrek spekuluje, że słaby wynik Audi e-tron wynika z faktu, że spora część baterii stanowi tam bufor, który ułatwia ładowanie z mocą do 150 kW. Dziennikarze twierdzą, że z obiecywanych 95 kWh użyteczna pojemność wynosi zaledwie 85 kWh (źródło).
> Szybkie ładowanie Audi e-tron: Tesla killa’, którego… nadal nie ma w sprzedaży
Warto obejrzeć:
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: