Raport za listopad 2017 dla www.elektrowoz.pl

  • Sporządził: rednacz
  • Data: 2017-12-02
  • Wersja: 0.11
  • Dla: wydawca, wszyscy zainteresowani
  • Dostępność: publiczny / poufny
  • Surowe dane: arkusz kalkulacyjny

1. Podsumowanie

Piszecie do nas. Piszecie do nas coraz więcej i coraz częściej. Martwicie się naszą małą liczbą fanów na Facebooku, zgłaszacie uwagi layoutowe, z lekkim zakłopotaniem informujecie nas o nadmiarze reklam (dzięki za odwagę!), podpowiadacie tematy redakcyjne.

Dziękujemy! BARDZO Wam za to wszystko dziękujemy – ta troska, te słowa i sugestie oznaczają, że zaczynacie traktować ElektroWoz.pl jako „swoje” medium, przystanek w drodze do pracy albo chwilowy oddech podczas obiadu. To dla nas niezwykle krzepiąca myśl!

Oto nasze najważniejsze osiągnięcia w listopadzie 2017 roku w telegraficznym skrócie:

  • po raz kolejny odnotowaliśmy wzrost liczby użytkowników,
  • rośnie nam liczba fanów na Facebooku,
  • po raz pierwszy w historii przychód przekroczył czterocyfrowy próg 1 000 zł i osiągnął niecałe 1 500 zł, z czego 260 zł to przychód z reklam AdSense.

2. Statystyki

Po raz kolejny jesteśmy zadowoleni z wyniku. We październiku mieliśmy 10 458 Czytelników, a w listopadzie udało się osiągnąć poziom 16 406 Czytelników:

2.1 Liczba Czytelników według Google Analytics

W listopadzie 2017 r. witryna przyciągnęła 16 406 Czytelników (uu według Google Analytics). Oznacza to wzrost o 57 procent w stosunku miesiąc do miesiąca. I taki wzrost uważamy za optymalny, stabilne od +40 do +60 procent w każdym miesiącu oznacza, że górny pułap osiągniemy w okolicy przyszłorocznych wakacji.

„Górny pułap” to szacowana przez nas liczba osób w Polsce zainteresowana samochodami elektrycznymi.

Rzecz jasna do górnego pułapu zbliżamy się asymptotycznie i sami, mamy nadzieję, ciągle troszkę przesuwamy go w górę. Widać to zresztą po wykresie (kole) użytkowników nowych i powracających: w listopadzie ponad 80 procent Czytelników to zupełnie nowe osoby.

Średni czas trwania sesji wyniósł 11:17 minut, a liczba odsłon zbliżyła się do 100 tysięcy (93 015).

2.2 Demografia według Google Analytics

Powoli, powolutku udaje nam się realizować nasz cel. Chcemy, żeby liczba kobiet odwiedzających www.elektrowoz.pl oscylowała w przedziale 20-30 procent – i właśnie przekroczyliśmy dolny próg.

Dążymy do tego z kilku powodów:

  • skądinąd wiemy, że decyzje zakupowe są w Polsce podejmowane lub co najmniej akceptowane w większości przez kobiety. Dotyczy to nawet branż elektrotechnicznych, komputerów i zegarków, gdzie mężczyzna, który robi sobie prezent w postaci nowego smartfonu, wewnętrznie czuje, że musi on jeszcze zostać zaakceptowany przez życiową partnerkę.
  • średni poziom troski kobiet o dzieci (a więc o czyste środowisko, o przyszłość naszej planety itd.) wydaje nam się wyższy niż średni poziom troski u mężczyzn. To oznacza, że kobiety są bardziej naturalnymi odbiorczyniami samochodów elektrycznych, choć może nie do końca zdają sobie z tego sprawę.

Wierzymy, że wzrost liczby kobiet na ElektroWozie.pl powie nam coś jeszcze: nasze wysiłki popularyzacyjne idą w dobrym kierunku.

CEL: dojść do poziomu 30 procent na koniec I kwartału 2018.

3. Social media

Listopad 2017 roku zakończyliśmy 544 osobami, które zalajkowały fanpage:

Wzrost nam mocno przyhamował, zdobyliśmy zaledwie około +100 lajków w ciągu miesiąca, a 10 osób zgubiliśmy. Dzięki, że się o to martwicie. Już tłumaczymy, dlaczego nie jesteśmy przesadnie duzi. Otóż nie chcemy sztucznie pompować social media z dwóch powodów:

  1. Z doświadczenia wiemy, że Facebook chętnie przyjmie każde pieniądze na promocję (nawet 3 złote!) i każde pieniądze wyda. Ale tacy nagonieni użytkownicy łatwo przychodzą i łatwo odchodzą. W e-commerce ma to sens (sprawdziliśmy na kilku własnych i cudzych sklepach), w mediach, które niczego bezpośrednio nie sprzedają – niekoniecznie.
  2. Oszczędzamy na akcję, którą bardzo chcielibyśmy uruchomić w grudniu 2017.

Dlatego właśnie stawiamy na wzrost organiczny, który jest dla nas ważnym wskaźnikiem. Statystyki wzrostu liczby lajków natychmiast mówią nam, czy jesteśmy atrakcyjni.

Ciekawostka: pod koniec miesiąca zmieniliśmy nazwę fanpage z „ElektroWoz.pl” na „ElektroWoz.pl – Samochody Elektryczne”. Zwróćcie uwagę, jak zmienia się wykres w ostatnich dniach miesiąca – to był dobry ruch!

A tak wyglądamy na tle naszej szacownej konkurencji (dane za ostatnie 28 dni, do 2 grudnia):

4. Konkurencja

Od listopada 2017 naszą konkurencję postanowiliśmy sprawdzać z użyciem Similarweb.com, ponieważ widzimy, że jest to narzędzie popularniejsze, a przy tym podające więcej informacji niż Alexa.

Similarweb.com nie ma jeszcze danych ElektroWozu.pl za listopad, dlatego ta część raportu zostanie uzupełniona w późniejszym terminie.

5. Wyniki finansowe

5.1 Koszty

Koszty działalności we wrześniu 2017 wyniosły (kwoty netto):

  • sprzęt IT: 0 zł
  • webdevelopment: 160 zł
  • treści z kosztami autorskimi: 10 764 zł (39 zł netto za jeden kompletny artykuł)
  • social media: 2 830 zł opieka + promocja za 2,18 zł
  • opieka IT: 900 zł (bez incydentów i poważniejszych zmian w konfiguracji)
  • łącze: 1 000 zł
  • koszty inne: 0 zł
  • SUMA: 15 656,18 zł

Z ciekawostek: zauważyliśmy, że jednoosobowa redakcja (to o mnie – autor 🙂 ), która ma pod opieką inne niewielkie projekty, jest w stanie wyprodukować miesięcznie maksymalnie 250-300 tysięcy znaków. Ile miała Wasza praca magisterska? 🙂

5.2 Przychody

Witryna zanotowała w listopadzie 2017 następujące przychody:

  • około 260 złotych z dwóch kont Google AdSense (w listopadzie doszło do zmiany właścicielskiej i przepięcia kodów) – poniższy rysunek stanowi złożenie obu kont, screenshoty zostały wykonane 30 listopada, więc kwota po lewej jeszcze urosła. Finalna wersja kwoty będzie nieco inna ze względu na algorytmy Google odcinające podejrzany ruch – ale różnica nie powinna wynieść więcej niż -10 złotych.

  • około 1 200 złotych z dwóch innych zleceń – tutaj zadeklarowaliśmy zachowanie tajemnicy, dlatego nie ujawniamy dalszych szczegółów, żeby nie odstraszać innych partnerów biznesowych.

Oznacza to, że przychód witryny w ciągu całego listopada wyniósł  niecałe 1 500 złotych netto, co pozwala na pokrycie kosztów łącza. Rozważamy obecnie utajnienie przychodów innych niż te, które pochodzą z Google AdSense, żeby nie odstraszać potencjalnych kontrahentów. Jeśli jednak podejmiemy taką decyzję, objawi się ona najwcześniej w raporcie za grudzień 2017.

Warto dodać, że OBNIŻYLIŚMY emisję reklam Google AdSense, ponieważ Czytelnicy zaczęli nam się skarżyć, że jest ich za dużo. I faktycznie, wtyczka umieszczająca reklamy pakowała je w trochę zbyt wielu miejscach – co jednak nie zawsze się manifestowało i akurat nam umknęło.

Obniżenie emisji – to zawsze jest trudne dla wydawcy 😉 – nie wpłynęło znacząco na uzyskiwany przychód, dlatego postawiliśmy na komfort Czytelników.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 11 głosów Średnia: 4.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: