Na YouTube dostępne jest nagranie Peugeota e-208 ładującego się na stacji Ionity. Jest o tyle ciekawe, że ten sam zespół bateryjno-napędowy pojawia się w całej gamie aut Grupy PSA, w tym Oplu Corsa-e, Peugeocie e-2008 czy DS 3 Crossback E-Tense – warto więc przyjrzeć się, czego możemy się spodziewać na drodze.

Peugeot e-208 i Ionity – szybkie ładowanie małego elektryka

Zacznijmy od pewnego zastrzeżenia: samochód podłączony do ultraszybkiej stacji ładowania Ionity, czyli urządzenia, które jest w stanie osiągnąć moc 100… 150… 250… a nawet 350 kW. W Polsce jest już co najmniej kilkanaście ładowarek osiągających więcej niż standardowe 50 kW, ale nie są to bardzo często spotykane stacje.

Stacji ładowania Ionity w Polsce jeszcze nie ma, a pierwsza ultraszybka stacja obsługująca 350 kW dopiero powstanie na MOP Malankowo.

Na większości ładowarek dostępnych w Polsce ładowanie Peugeota e-208 – i wymienionych wcześniej modeli – będzie odbywało się właśnie z normalną szybkością, czyli w porywach do 50 kW (napięcie 400 V, natężenie: 125 A), ewentualnie pięćdziesięciu kilku kilowatów.

Ładowanie Peugeota e-208

Przy temperaturze zewnętrznej wynoszącej 10 stopni Celsjusza Peugeot e-208 ładuje się trzema etapami:

  • do 16 procent (~4:22 minuty) trzyma około 100 kW, przy czym dokładnie 100 kW wymaga stacji obsługującej ponad 400 woltów i 250 amperów:

  • do 46 procent trzyma około 76-78 kW,
  • do 69 procent trzyma około 52-54 kW,

  • do 83 procent trzyma około 27 kW, a później spada do 11 i mniej kW.

Po 25 minutach postoju udaje mu się uzupełnić 30 kWh, co powinno oznaczać około +170 km zasięgu. 30 minut postoju to bateria naładowana w 70 procent, oczywiście z pierwotnym zastrzeżeniem o szybkości stacji ładowania. Jak przekładałoby się to na uzupełniane zasięgi w różnych przedziałach czasu?

> Realny zasięg Peugeota e-2008 to tylko 240 kilometrów?

Krzywa ładowania zoptymalizowana w przedziale 0-70 procent

Otóż jeśli założymy, że samochód zużywa 17,4 kWh/100 km – taka wartość wynika z naszych wstępnych obliczeń na podstawie danych producenta – to:

  • 6,8 kWh zyskujemy w 4:22 minuty, czyli w tym okresie zasięg uzupełniany był z szybkością +537 km/h i mamy +39 km w stosunku do zasięgu, z jakim podjechaliśmy na stację,
  • 21,8 kWh zyskujemy w 15:48 minuty, czyli w tym okresie odzyskiwaliśmy zasięg z szybkością +476 km/h i mamy +125 km,
  • 32,9 kWh zyskujemy w 28:10 minuty, czyli w tym zasięg odzyskiwaliśmy z szybkością +358 km/h i mamy +189 km.

Krzywa ładowania Peugeota e-208 wygląda zatem tak, jakby zoptymalizowano ją w przedziale od 0-10 procent do niemal 70 procent. Warto o tym pamiętać, gdy poruszamy się po autostradach. Tylko wtedy opisywane powyżej zasięgi trzeba będzie przemnożyć przez 3/4, czyli zamiast 125 kilometrów liczmy 94 po niecałych 16 minutach postoju, zamiast 189 – 142 kilometry po około 28 minutach postoju.

> Cena Peugeota e-208 z dopłatą to 87 430 zł. Co otrzymamy w tej najtańszej wersji? [SPRAWDZAMY]

Całe nagranie:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 8 głosów Średnia: 4.6]