Od kilku tygodni producenci samochodów w Europie wyraźnie wdrażają się do podawania zasięgów w cyklu WLTP lub po prostu realnych zasięgów samochodów elektrycznych: zaczyna to robić Volkswagen, Mercedes i BMW. NEDC/NEFZ powoli odchodzi do lamusa. I dobrze!

NEDC a WLTP – czym się różnią i dlaczego WLTP jest lepsze

Jeśli spojrzycie dziś na ulotkę niemal dowolnego samochodu elektrycznego, dostrzeżecie, że jego zasięg obliczony został z wykorzystaniem procedury NEDC:

Zasięg NEDC Nissana Leafa 2. Prawdziwy zasięg samochodu przy normalnym użytkowaniu wynosi około 250 kilometrów lub mniej

Procedura New European Driving Cycle (NEDC, niemieckie NEFZ) obowiązuje w Europie i służy do obliczania zarówno zużycia paliwa w samochodach spalinowych, jak i zużycia energii/zasięgów w autach elektrycznych.  Obliczenia w ramach NEDC wykonywane są na podstawie założeń, które po raz ostatni zmodyfikowano w 1997 roku (!). Dlatego żaden normalnie jeżdżący kierowca nie jest w stanie osiągnąć spalania ani zasięgu, które widział w folderze reklamowym swojego samochodu:

> PSA wyrzuca NEDC do śmietnika: diesle palą o 2,4 litra więcej, im większe auto, tym większe przekłamanie

Ze względu na odrealnione wyniki NEDC, przyjęto zupełnie nową procedurę badawczą o nazwie Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP). WLTP będzie obowiązywać w krajach Unii Europejskiej, Japonii i Indiach, przy czym w Unii Europejskiej producenci będą musieli podawać wyniki WLTP nie później niż od początku września 2018 roku.

Brawa dla producentów – już publikują wyniki WLTP!

Wygląda na to, że europejscy producenci poważnie podeszli do rozporządzeń. Wyniki zasięgu obliczone według WLTP podał już Volkswagen dla MOIA i e-Craftera oraz Mercedes dla eVito.

Jednak najdalej poszło BMW – brawo! – które dla BMW i3 już dziś, zupełnie oficjalnie podaje zasięg NEDC (290-300 kilometrów), zasięg WLTP (235-255 kilometrów) oraz zasięg realistyczny (do 200 kilometrów):

Co ciekawe: polski oddział BMW idzie tutaj nieco dalej niż niemiecki, który podaje tylko wyniki NEFZ (NEDC) raz zasięg realistyczny.

A co w Stanach Zjednoczonych?

Stany Zjednoczone stosują swoją bardzo dobrą procedurę EPA. Wyznaczone według niej bardzo dobrze się sprawdzają przy normalnej jeździe w normalnych warunkach. Jazda spokojniejsza daje zasięgi większe niż w EPA, jazda szybsza – niższe.

Od początku funkcjonowania portal www.elektrowoz.pl – Samochody Elektryczne podaje zasięgi wyłącznie według procedury EPA, ponieważ uczciwie przedstawiają one możliwości współczesnych samochodów elektrycznych.

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Ustawa o elektromobilności a samochody spalinowe

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]