Spalanie i zasięgi aut elektrycznych w Europie oblicza się ciągle jeszcze z użyciem protokołu NEDC. Grupa PSA, do której należą m.in. marki Peugeot, Citroen, Opel, wraz z szeregiem organizacji postanowiła opracować nowy, realny protokół pomiaru spalania.
Nowy system obliczania spalania PSA – wyniki
Spis treści
Nowy protokół przebadano na 60 samochodach, które przejechały ponad 40 tysięcy kilometrów. Uwzględniono też dane podawane przez kierowców na portalach dla zmotoryzowanych. Oto najważniejsze ustalenia z pomiarów:
- komputery w samochodach podają realne wyniki spalania,
- system Start & Stop pozwala na zaoszczędzenie tylko 0,3 litra paliwa w jeździe miejskiej,
- silniki Diesla palą 0 1,5 litra paliwa mniej niż silniki benzynowe o identycznej pojemności,
- silniki Diesla są mniej wrażliwe na dynamiczny styl jazdy kierowcy, to znaczy: spalanie rośniej mniej w dieslach przy agresywnej, szybkiej jeździe,
- spalanie dla silników Diesla w broszurach reklamowych jest przekłamywane średnio o 2,4 litra w dół, co oznacza przekłamanie o 53 procent (!),
- spalanie dla silników benzynowych w broszurach reklamowych jest przekłamywane średnio o 2,5 litra w dół, co oznacza przekłamanie o 42 procent,
- samochody z ręcznymi skrzyniami biegów palą o 0,4 litra mniej od aut wyposażonych w skrzynie automatyczne,
- testy NEDC są tym bardziej odrealnione, im większe jest auto (osobowe),
- najbardziej zbliżone do NEDC wyniki spalania można uzyskać tylko w małych, lekkich autach z ręcznymi skrzyniami biegów.
Czekamy teraz na testy PSA dotyczące aut elektrycznych.
> DIESELGATE: Kłamią, wszyscy kłamią! Diesle Euro 6 w rzeczywistości ledwie spełniają Euro 3
Jak się mierzy spalanie w Europie? Z użyciem NEDC
Europejski protokół New European Driving Cycle (NEDC) opracowano w… 1997 roku (!) i od tamtego czasu poddawano tylko drobnym ulepszeniom, na przykład w celu uwzględnienia aut elektrycznych. Należy pamiętać, że nie jest to pomiar podczas prawdziwej jazdy, a tylko zbiór wytycznych obliczeniowych do oszacowania spalania z kilku krótkich testów.
NEDC krytykowany jest jednak za odrealnione wyniki: 200 kilometrów zasięgu auta elektrycznego według NEDC to zaledwie 134 kilometry zasięgu według amerykańskiej procedury EPA (sprawdź, czym się różnią EPA i NEDC) i zaledwie około 100-110 kilometrów realnego zasięgu.
> Nissan Leaf 2018 vs Leaf 2017 – różnice i podobieństwa [PORÓWNANIE]
NEDC miał zostać zastąpiony przez protokół WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), ale ten również posiada pewne mankamenty. Dlatego Grupa PSA wyszła z inicjatywą opracowania odmiany WLTP, która podawałaby realne wyniki spalania lub zasięgu.