Spalanie i zasięgi aut elektrycznych w Europie oblicza się ciągle jeszcze z użyciem protokołu NEDC. Grupa PSA, do której należą m.in. marki Peugeot, Citroen, Opel, wraz z szeregiem organizacji postanowiła opracować nowy, realny protokół pomiaru spalania.

Nowy system obliczania spalania PSA – wyniki

Nowy protokół przebadano na 60 samochodach, które przejechały ponad 40 tysięcy kilometrów. Uwzględniono też dane podawane przez kierowców na portalach dla zmotoryzowanych. Oto najważniejsze ustalenia z pomiarów:

  • komputery w samochodach podają realne wyniki spalania,
  • system Start & Stop pozwala na zaoszczędzenie tylko 0,3 litra paliwa w jeździe miejskiej,
  • silniki Diesla palą 0 1,5 litra paliwa mniej niż silniki benzynowe o identycznej pojemności,
  • silniki Diesla są mniej wrażliwe na dynamiczny styl jazdy kierowcy, to znaczy: spalanie rośniej mniej w dieslach przy agresywnej, szybkiej jeździe,
  • spalanie dla silników Diesla w broszurach reklamowych jest przekłamywane średnio o 2,4 litra w dół, co oznacza przekłamanie o 53 procent (!),
  • spalanie dla silników benzynowych w broszurach reklamowych jest przekłamywane średnio o 2,5 litra w dół, co oznacza przekłamanie o 42 procent,
  • samochody z ręcznymi skrzyniami biegów palą o 0,4 litra mniej od aut wyposażonych w skrzynie automatyczne,
  • testy NEDC są tym bardziej odrealnione, im większe jest auto (osobowe),
  • najbardziej zbliżone do NEDC wyniki spalania można uzyskać tylko w małych, lekkich autach z ręcznymi skrzyniami biegów.

Czekamy teraz na testy PSA dotyczące aut elektrycznych.

> DIESELGATE: Kłamią, wszyscy kłamią! Diesle Euro 6 w rzeczywistości ledwie spełniają Euro 3

Jak się mierzy spalanie w Europie? Z użyciem NEDC

Europejski protokół New European Driving Cycle (NEDC) opracowano w… 1997 roku (!) i od tamtego czasu poddawano tylko drobnym ulepszeniom, na przykład w celu uwzględnienia aut elektrycznych. Należy pamiętać, że nie jest to pomiar podczas prawdziwej jazdy, a tylko zbiór wytycznych obliczeniowych do oszacowania spalania z kilku krótkich testów.

NEDC krytykowany jest jednak za odrealnione wyniki: 200 kilometrów zasięgu auta elektrycznego według NEDC to zaledwie 134 kilometry zasięgu według amerykańskiej procedury EPA (sprawdź, czym się różnią EPA i NEDC) i zaledwie około 100-110 kilometrów realnego zasięgu.

> Nissan Leaf 2018 vs Leaf 2017 – różnice i podobieństwa [PORÓWNANIE]

NEDC miał zostać zastąpiony przez protokół WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), ale ten również posiada pewne mankamenty. Dlatego Grupa PSA wyszła z inicjatywą opracowania odmiany WLTP, która podawałaby realne wyniki spalania lub zasięgu.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: