Przeoczone przez wszystkich. 🙂 30 grudnia 2019 roku w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie dopłat do samochodów elektrycznych dla firm. Weszło ono w życie następnego dnia po ogłoszeniu, czyli 31 grudnia 2019 roku. To znaczy, że gdy otrzymamy zgodę Komisji Europejskiej, może zostać uruchomiony nabór wniosków o dopłaty do aut elektrycznych dla firm.
Dopłaty do samochodów elektrycznych dla firm – szczegółowe warunki
Spis treści
Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dopłaty do pojazdów osobowych, dużych dostawczych, jednostek pływających lub autobusów, zasilanych elektrycznie, wodorem lub gazem ziemnym – możliwości jest sporo (paragrafy od 49, źródło):
Warunki dopłat do aut elektrycznych dla firm
I tak dla samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony z maksymalnie 9 miejscami (kategoria M1):
- dopłata może wynieść 30 procent kosztów kwalifikujących się wsparciem, maksymalnie 36 000 złotych,
- maksymalna wysokość kosztów kwalifikujących to 125 000 złotych (patrz też niżej),
- kosztami kwalifikującymi się najczęściej będzie cena nabycia, a więc dla wielu przedsiębiorców cena netto (samochody na potrzeby firmowe) lub cena uwzględniająca tylko 50 procent podatku VAT (samochody na potrzeby firmowo-prywatne).
Samochodem, którego cenę skalkulowano idealnie pod ten ostatni warunek, jest choćby Mini Electric dostępne za 139 200 zł brutto. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że na rynku może pojawić się podobnie wycenione BMW i3 w okrojonej wyposażeniowo wersji. Producenci między wierszami sugerują nam, że podobnie wyliczane będą również ceny wybranych crossoverów segmentu B- oraz C-SUV z mniejszymi bateriami – ale to na razie tylko luźne stwierdzenia:
> Aktualne ceny samochodów elektrycznych, w tym najtańsze auta elektryczne [grudzień 2019]
Przy autach na wodór (ogniwa paliwowe, HFCEV) dopłata wynosi 30 procent kosztów, maksymalnie 100 000 złotych.
Przy samochodach na gaz ziemny (CNG) dopłata wynosi 30 procent, maksymalnie 20 000 złotych. Warto tutaj dodać, że mogą one mieć zbiornik na paliwo inne niż gaz – benzynę lub olej napędowy – o pojemności do 15 litrów.
Dopłaty do elektrycznych samochodów dostawczych i osobowych (kategoria M2, dmc do 5 ton)
W wypadku samochodów o większej masie i gabarytach, dopłata również wynosi 30 procent kosztów kwalifikujących się, ale próg podniesiono do 70 tysięcy złotych. Zrezygnowano również z ograniczenia ceny nabycia, więc może być to elektryczny samochód dostawczy kosztujący choćby i 500 tysięcy złotych.
Dopłaty do elektrycznych skuterów, motocykli i quadów
W przeciwieństwie do rozporządzenia dla osób fizycznych, gdzie mówi się wyłącznie o samochodach osobowych i niewielkich dostawczych, rozporządzenie dla firm pozwala na uzyskanie dopłaty do elektrycznego motoroweru, motocykla, trój- i czterokołowca (np. Renault Twizy).
Gdy zdecydujemy się na taki pojazd, możemy otrzymać zwrot 30 procent kosztów kwalifikujących się, ale nie więcej niż 5 tysięcy złotych.
Kiedy start naboru wniosków o dopłatę do samochody elektrycznego?
Zarówno w przypadku osób fizycznych, jak i firm, czekamy na nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych. Musi ona wejść w życie, żeby dopłata do auta elektrycznego nie musiała być rozliczana jako dochód. Ważne tutaj będzie posiedzenie Senatu, które odbędzie się 15 stycznia 2020 roku i, miejmy nadzieję, szybki podpis prezydenta:
Ale to nie wszystko. Zgodnie z treścią rozporządzenia, KONIECZNA jest również zgoda Komisji Europejskiej na pomoc publiczną w postaci dopłat.
Oto cała treść rozporządzenia do pobrania lub obejrzenia – warto się z nim zapoznać, ponieważ zawiera również warunki dopłat do stacji ładowania:
Kategorie pojazdów / Ustawa – prawo o ruchu drogowym 2019, załącznik 2
Zamieszczamy poniżej Załącznik 2 z Ustawy – prawo o ruchu drogowym. Określono w nim kategorie pojazdów, więc może się przydać:
- Kategoria M: pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu osób mające co najmniej cztery koła, w tym:
1) kategoria M1: pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy;
2) kategoria M2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 5 t;
3) kategoria M3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 5 t. - Kategoria N: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła i zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym:
1) kategoria N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t;
2) kategoria N2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t, ale nieprzekraczającą 12 t;
3) kategoria N3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 12 t. - Kategoria O: przyczepy, w tym:
1) kategoria O1: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg;
2) kategoria O2: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 750 kg, ale nieprzekraczającej 3,5 t;
3) kategoria O3: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ale nieprzekraczającej 10 t;
4) kategoria O4: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 10 t. - Kategoria L: pojazdy dwukołowe lub trójkołowe, niektóre pojazdy czterokołowe, w tym:
1) kategoria L1e – motorowery dwukołowe;
2) kategoria L2e – motorowery trójkołowe;
3) kategoria L3e – motocykle dwukołowe bez bocznego wózka;
4) kategoria L4e – motocykle dwukołowe z bocznym wózkiem;
5) kategoria L5e – motocykle trójkołowe;
6) kategoria L6e – czterokołowce lekkie;
7) kategoria L7e – czterokołowce.
Do kategorii L nie mogą być zaliczone pojazdy:
a) których maksymalna prędkość konstrukcyjna nie przekracza 6 km/h,
b) przeznaczone do kierowania przez osobę pieszą,
c) ciągniki i maszyny używane do celów rolniczych lub podobnych,
d) rowery i wózki rowerowe. - Kategoria T: ciągniki rolnicze, w tym:
1) kategoria T1: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, mające oś położoną najbliżej kierowcy, o minimalnym rozstawie kół nie mniejszym niż 1150 mm, masę własną, w stanie gotowości do jazdy, przekraczającą 600 kg i prześwit nie większy niż 1000 mm. W przypadku ciągników ze zmianą pozycji kierowcy (zmiana położenia siedzenia i koła kierownicy), osią położoną najbliżej kierowcy musi być oś z zamontowanymi oponami o największej średnicy;
2) kategoria T2: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, mające minimalny rozstaw kół mniejszy niż 1150 mm, masę własną, w stanie gotowości do jazdy, przekraczającą 600 kg i prześwit nie większy niż 600 mm. W przypadku gdy wysokość środka ciężkości ciągnika (mierzona względem podłoża) podzielona przez minimalny rozstaw kół każdej osi przekracza 0,90, maksymalna prędkość konstrukcyjna jest ograniczona do 30 km/h;
3) kategoria T3: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h i masie własnej, w stanie gotowości do jazdy, nieprzekraczającej 600 kg;
4) kategoria T4: ciągniki kołowe specjalnej konstrukcji o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, w ramach której ze względu na prześwit i szerokość wyróżnia się kategorie T4.1, T4.2, oraz T4.3;
5) kategoria T5: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 40 km/h. - Kategoria C: ciągniki gąsienicowe, w tym ciągniki kategorii C1, C2, C3, C4, C5
– według kryteriów podziału jak dla kategorii T. W ramach kategorii C4 wyróżnia się kategorie C4.1, C4.2, oraz C4.3 według podziału jak dla kategorii T4.1, T4.2, oraz T4.3. - Kategoria R: przyczepy rolnicze, w tym:
1) kategoria R1: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1,5 t;
2) kategoria R2: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 1,5 t, ale nieprzekraczającej 3,5 t;
3) kategoria R3: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ale nieprzekraczającej 21 t;
4) kategoria R4: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 21 t.
Każda kategoria przyczep oznaczona jest także indeksem „a” lub „b”, zależnie od jej konstrukcyjnej prędkości:
– „a” dla przyczep o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej mniejszej lub równej 40 km/h,
– „b” dla przyczep o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 40 km/h.