Youtuber Bjorn Nyland opublikował nagranie z Nissanem Leafem z 2011 roku. Samochód ma baterię 24 kWh, która przy przebiegu 108 tysięcy kilometrów utraciła już 51 procent pojemności. Na szybkich ładowarkach auto było ładowane zaledwie 24 razy, ale bardzo często korzystano w nim z ładowania powolnego lub półszybkiego.

Nissan Leaf z najbardziej zużytymi akumulatorami na świecie?

Pojawiały się już doniesienia o Leafach, które błyskawicznie traciły pojemność. Taksówkarz z hiszpańskiego Valladolid wymienił baterię, gdy ta w jego samochodzie osiągnęła mniej niż 50 procent pojemności, ale zdarzyło się to przy przebiegu 354 tysięcy kilometrów.

> Nissan Leaf w gorącym klimacie: 354 tysiące kilometrów, bateria wymieniona

Jednak o tak dużej utracie pojemności w samochodzie, który nadal jest eksploatowany, jeszcze nie było słychać. Znaleziony przez Bjorna Nylanda Leaf użytkowany jest w Kalifornii. Naładowany do pełna samochód zgłasza zaledwie 49 kilometrów zasięgu, a LeafSpy informuje, że w baterii udało się zgromadzić zaledwie 9,6 kWh energii.

Poziom zdrowia baterii (SOH) wynosi niecałe 49 procent, a z innego ekranu wynika, że auto nie daje możliwości naładowania do pełna nawet tej resztki baterii, która jest dostępna dla użytkownika.

Pojawiły się sugestie, że choć samochód nie był ładowany na szybkich ładowarkach, to prawdopodobnie eksploatowano go w gorącym klimacie. W dodatku ładowano go co 22,4 kilometra (4,8 tysiąca ładowań!), a to doprowadziło do częstego i długotrwałego „smażenia się” ogniw w wysokiej temperaturze, czyli znacząco przyczyniło się do ich degradacji.

> Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych 2018 w Polsce: Nissan = 296 Leafów i e-NV200, pozostali drugie tyle?

Nie pomaga to, że samochód został wyprodukowany w 2011 roku, jest więc jednym z pierwszych wytworzonych Leafów i posiada najstarszą, najgorzej zoptymalizowaną baterię. Była ona stosowana również w edycjach (2012) i (2013), chociaż w tym ostatnim roczniku testowano już warianty z inną chemią elektrolitu. Ostatecznie w 2014 roku – rocznik modelowy (2015) produkowany był od czerwca 2014 r. – wprowadzono ją jako standard. „Lizard battery” posiadała zmienioną chemię ogniw, która czyniła ją bardziej odporną na degradację w wyższych temperaturach.

Oryginalna bateria Nissana Leafa 2011 (c) Nissan

Warto obejrzeć:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 1]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: