Podgrzewanie baterii przed ładowaniem jest ważne, kiedy podróżujemy elektrykiem zimą, bo dzięki niemu ogniwa są w stanie przyjmować wyższą moc. Niektóre modele BMW (iX, i4) mają opcję automatycznego grzania, kiedy nawigacja samochodu zostanie ustawiona na prowadzenie do ładowarki. W BMW i7 jest ponadto możliwość ręcznego uruchomienia ogrzewania baterii. Ta sama opcja ma trafić wiosną do BMW iX, największego elektrycznego crossovera producenta.

BMW iX – co nowego od wiosny 2023

Ogniwa litowo-jonowe pracują w optymalnym dla siebie przedziale temperatur, gdy mają od około 15 do 30 stopni Celsjusza (choć trzeba dodać, że dla różnych ogniw i samochodów przedziały te mogą być różne). Jeśli są zbyt zimne lub zbyt gorące, system zarządzający baterią (BMS) będzie z jednej strony popędzał mechanizm grzania/chłodzenia ogniw, z drugiej może się zdecydować na zmniejszenie mocy uzupełniania energii. Dlatego samochody elektryczne zimą często ładują się wolniej.

Niektórzy producenci – np. Tesla, Hyundai, Kia, BMW – zaimplementowali w niektórych lub wszystkich modelach mechanizm podgrzewania baterii, gdy ogniwa są przechłodzone a w nawigacji wyznaczono trasę do ładowarki. Inni – np. Nissan w modelu Ariya – mają mechanizm wymuszenia podgrzewania akumulatora z poziomu interfejsu oprogramowania. Tak naprawdę obie opcje mają sens i dobrze byłoby, żeby były dostępne równolegle, bo niektórzy kierowcy preferują własne systemy nawigacji (Mapy Google, Mapy w iOS), które nie najlepiej integrują się z oprogramowaniem samochodów.

Oba mechanizmy posiada BMW i7 a od wiosny 2023 roku będzie je też miało BMW iX. Kierowca otrzyma możliwość ręcznego uruchomienia grzania baterii, nawet jeśli system nawigacji będzie nieaktywny.

BMW iX (c) BMW

Oprócz tego w samochodzie pojawi się rozbudowany Parking Assistant Professional, czyli asystent parkowania, za sprawą którego możliwe stanie przerwanie rozpoczętego manewru parkowania, opuszczenie samochodu i kontynuowanie go z poziomu aplikacji mobilnej My BMW w wersji co najmniej 2.12.x, przy czym odległość między właścicielem a autem nie może przekroczyć 6 metrów. Model dostanie też prezentowaną wcześniej funkcję zapamiętywania do 10 manewrów na dystansie do 200 metrów w trzech różnych lokalizacjach, żeby następnie odtwarzać je automatycznie bez angażowania człowieka. Ma to pozwolić na automatyczne zaparkowanie samochodu na parkingu podziemnym czy pod domem.

Nowy przewód 22 kW w BMW iX, iX1 xDrive30 i i7 xDrive60

Ostatnim dodatkiem ma być przewód Typu 2-Typu 2 obsługujący maksymalnie 22 kW, który będzie oferowany w standardzie w BMW iX, BMW i7 xDrive60 i BMW iX1 xDrive30. W przyszłości w autach zawita BMW OS 9.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: