Z każdym miesiącem zwiększa się liczba zapowiadanych elektryków. Postanowiliśmy więc przywrócić nasz zwyczaj comiesięcznego sprawdzania, jakie są ceny samochodów elektrycznych, podawania, ile kosztuje najtańszy samochód elektryczny oraz porównywania aut w tym kontekście. Oto zestawienie dla początku sierpnia 2019.

Ceny samochodów elektrycznych w Polsce – sierpień 2019

Najtańszy samochód elektryczny i ceny kontra dopłaty

Najtańszym dziś normalnym, czteroosobowym samochodem elektrycznym jest Smart EQ ForFour (segment A), który kosztuje od 96 tysięcy złotych (wersja dwuosobowa: 94,5 tysiąca złotych). Jednak z doniesień naszych Czytelników wynika, że jest to model, na który trzeba długo poczekać – niewykluczone, że do przyszłego roku i następnej generacji.

Za kilka miesięcy jego rolę przejmą prawdopodobnie Skoda CitigoE iV, Seat Mii Electric oraz nowy VW e-Up, które powinny być dostępne poniżej 90 tysięcy złotych. Z drugiej strony w klamrze zamknie go zapewne Opel Corsa-e – te modele zmieszczą się jeszcze w dopłacie do samochodów elektrycznych, jeśli próg faktycznie zostanie ustalony na poziomie 125 tysięcy złotych.

> Dopłaty do samochodów elektrycznych 2019. Cena auta maksymalnie 125 tys. złotych, dopłata: do 37,5 tys. złotych

Najciekawszym modelem drugiej połowy 2020 roku naszym zdaniem będzie Volkswagen ID.3 (segment C). Jeśli faktycznie pojawi się wariant 45 kWh w cenie od 130 tysięcy złotych, to jakąkolwiek rację bytu straci nie tylko Renault Zoe (segment B, od 133 900 zł), ale też Kia e-Niro 39 kWh (segment C-SUV, od ~150 tysięcy złotych).

Ceny BMW i3? Spodziewamy się rewolucji. Możliwe, że nosi ona nazwę „Mini”

Mamy wrażenie, że premiera i dostępność VW ID.3 doprowadzi również do gwałtownej przeceny BMW i3. Zakup 500 egzemplarzy BMW i3 przez Innogy sugeruje, że producent jest skłonny do sporych ustępstw w kwestii cen, dlatego wydaje nam się, że od 2020 roku na rynek może wrócić wariant 94 Ah / 33,2 kWh wyceniony poniżej progu dopłat. Być może będzie to jakaś wyjątkowo surowa wersja…

> ROSJA. Tesla Model S na Autopilocie uderzyła w lawetę. Pożar i dwa wybuchy [wideo]

Gdyby tak się nie stało, zakup BMW i3 z każdym tygodniem będzie coraz bardziej irracjonalny: za niemal 200 tysięcy złotych otrzymamy auto z zasięgiem nieco ponad 200 kilometrów. W tym kontekście o niebo lepszym wyborem wydaje się już Mini Electric (2020), czyli BMW i3s w innym opakowaniu. Cena samochodu ma startować od 139 200 złotych (brak na wykresie, przeoczenie).

Gwoli sprawiedliwości trzeba dodać, że BMW jest jedynym producentem samochodów elektrycznych, który po zniesieniu akcyzy na samochody elektryczne obniżył ceny mniej więcej o jej wartość (BRAWO!). Pozostali dystrybutorzy / sprzedawcy udali, że do niczego nie doszło, a niektórzy (np. Nissan) podnieśli ceny. Dotarło do nas także, że w jednym z salonów Jaguara nabywca I-Pace usłyszał „zwrot akcyzy się nie należy”. W domyśle: „i co nam pan zrobi?”.

Nic nie zrobił, kupił płacąc pełną stawkę wraz z akcyzą.

Ceny Tesli Model 3

Najtańsza Tesla Model 3 Standard Range Plus ~50 kWh kosztuje dziś równowartość niecałych 214 tysięcy złotych. „Równowartość”, ponieważ auto nie znajduje się w oficjalnej dystrybucji, a jest dostępne wyłącznie u nieautoryzowanych pośredników, którzy za sprowadzenie samochodu pobierają dodatkową prowizję w wysokości od 10 tysięcy złotych do 8-10 procent wartości pojazdu.

Oczywiście możliwe jest też samodzielne zakupienie samochodu poza Polską, z pełnią praw reklamacyjno-gwarancyjnych, o czym przekonało się już co najmniej kilkunastu naszych Czytelników:

> Jak kupić Tesla Model 3 legalnie do Polski? W dwóch salonach. Teraz czeka Standard Range Plus za 194 tys. zł!

Audi e-tron jako ciekawa opcja

Na tle cen Tesli Model S i Model X interesująco prezentuje się Audi e-tron 55 Quattro. Choć oferowany przez samochód zasięg pozostawia wiele do życzenia (328 km), to jednak za niecałe 350 tysięcy złotych otrzymujemy dużego crossovera segmentu E-SUV. Podobnie kosztują modele o segment mniejsze (Mercedes EQC, Jaguar I-Pace), a pierwszym prawdziwym samochodem segmentu E jest Tesla Model S Long Range AWD za 389 tysięcy złotych. Jeśli musimy mieć crossovera/kombi, kwota przesuwa się do 414 tysięcy złotych za Tesla Model X Long Range AWD.

Oczywiście ceny Tesli nie zawierają  Full Self-Drive, ale mają podstawowy pakiet Autopilota. W Audi nie ma równie zaawansowanego odpowiednika tej technologii – warto o tym pamiętać przy zakupie.

Cena Kia e-Niro i Kia e-Soul na tle rynku

Te samochody są dla nas dużą niewiadomą. Na podstawie zachodnich rynków wychodzi nam, że najtańsza Kia e-Soul 39 kWh powinna rozpoczynać się od około 145 tysięcy złotych (brak na wykresie). Spodziewamy się jednak, że jeśli dopłaty do samochodów elektrycznych faktycznie będą obowiązywać do 125 tysięcy złotych, na rynku może zadebiutować model znacznie tańszy.

> Jaki samochód elektryczny kupić? Samochody elektryczne 2019 – wybór redakcji www.elektrowoz.pl

Dokładnie tak samo było z Oplem Corsa-e: zachodnie ceny podpowiadały nam, że auto będzie kosztować 135-140 tysięcy złotych. Tymczasem dla Polski przygotowano unikalną edycję Edition w cenie o 10 złotych niższej niż wynosi próg dopłat.

A oto omawiane zestawienie na jednym wykresie:

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: takich zestawień w najbliższym czasie będziemy publikować więcej. Planujemy zestawienia zasięgów, ceny samochodów w rozbiciu na kategorie itd. Do zobaczenia 😉

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 37 głosów Średnia: 4.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: