Oto cennik samochodów elektrycznych, które sprzedawane są w Polsce. W listopadzie nie doszło do żadnych dużych zmian oprócz jednej: w Europie zaczęły pojawiać się ceny Kia Niro EV / e-Niro. Uwzględniliśmy ją i dokonaliśmy kilku jeszcze rozszerzeń i modyfikacji naszego zestawienia.
Ceny samochodów elektrycznych w Polsce
Spis treści
W stosunku ostatniego zestawienia na wykresie doszło do kilku poważnych zmian.
Przede wszystkim wyrzuciliśmy z rankingu pojazdy, które nie są samochodami, czyli należą do kategorii L7e lub L6e. Dlaczego? Otóż za dużo mieliśmy głosów z rodzaju „skoro jest Eidola, to dlaczego nie Twizy”, a następnie „skoro jest Twizy, to dlaczego nie …”. Tymczasem z punktu widzenia przeciętnej rodziny nie są to pojazdy szczególnie pożądane, a polityka cenowa sprzedawców (patrz: ZD D2S bez oficjalnej ceny zakupu) nie ułatwia nam pracy. Być może doczekają się one osobnego rankingu.
Zamiast czterokołowców („pojazdów samochodowych innych”) dołożyliśmy do wykresu wybrane Tesle i nadchodzące modele innych marek: Audi e-tron 55 Quattro i Mercedesa EQC 400 4Matic. Uwzględniliśmy także szacunkowe ceny Kia e-Niro i Hyundaia Kona Electric w dwóch wariantach bateryjnych oraz Kangoo ZE 33 kWh w wersji 5-osobowej.
W przypadku Tesla Model 3 zamiast najtańszych wariantów (Standard Range i Mid Range) zamieściliśmy na wykresie ten, od którego prawdopodobnie rozpocznie się sprzedaż w Europie (Tesla Model 3 Long Range AWD). Jako ciekawostkę możemy dodać, że z naszych obliczeń wynika, że Tesla Model 3 Performance będzie w Polsce kosztowała około 350-360 tysięcy złotych. Rzecz jasna to tylko obliczenia, ponieważ oficjalnych cen nadal nie ma.
Baterie: od dziś tylko pojemności netto (w miarę możliwości)
I na koniec: tak jak 1,5 roku temu jako pierwsi w Polsce zaczęliśmy podawać realne zasięgi samochodów elektrycznych (czyli EPA), tak teraz postanowiliśmy, że będziemy podawać pojemności baterii netto, a więc dostępne dla użytkownika. Doszliśmy do wniosku, że to nieuczciwe względem Czytelnika, że serwujemy mu pojemność brutto przy Nissanie Leafie, ale netto przy Hyundaiu Ioniq Electric czy Tesli.
Oto zestawienie w postaci wykresu, a poniżej spis najtańszych aut w wybranych segmentach:
Najtańsze samochody elektryczne w Polsce
Segment A: Smart EQ
Najtańszym samochodem elektrycznym (pełnoprawnym) jest dziś dwuosobowy Smart EQ, który rozpoczyna się od 94,5 tysiąca złotych. Samochód – jeszcze jako model ED – zdobył pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, więc jest autem bezpiecznym.
Segment B: Renault Zoe ZE
W segmencie B (Toyoty Yaris) najtańszym elektrykiem jest Renault Zoe, który rozpoczyna się od 132,5 tysiąca złotych. Kto jednak szuka auta z drugim rzędem siedzeń dla siebie i psa albo małych dzieci, może zainteresować się również mniejszym Smartem EQ ForFour (96 tysięcy złotych) lub VW e-Up (117,2 tysiąca złotych). Przy czym warto dodać, że ten ostatni za 1-2 miesiące może mocno potanieć.
> Elektryczny VW e-Up w Wielkiej Brytanii od 95 tysięcy złotych (równowartość)
Segment C: Nissan Leaf
W segmencie C najniższą cenę i największą możliwą przestrzeń oferuje Nissan Leaf w wariancie wyposażeniowym Acenta. Jeśli jednak ktoś nie potrzebuje dużej ilości miejsca na tylnej kanapie, powinien zastanowić się nad odczekaniem na Konę Electric 39 kWh lub Kię e-Niro 39 kWh. Hyundai Kona Electric to klasa B-SUV – a więc samochód odczuwalnie mniejszy – z kolei Kia e-Niro to aspirujący C-SUV.
Segment D: Jaguar I-Pace
W segmencie D naturalnym kandydatem do zakupu jest Tesla Model 3. Samochód powinien kosztować około 294 tysiące złotych. Gdyby ktoś jednak chciał kupić auto już dziś, może wybrać Jaguara I-Pace, a więc crossovera – musi się jednak liczyć z wydatkiem rzędu co najmniej 355 tysięcy złotych.
> HOLANDIA. Sprzedaż Jaguara I-Pace lepsza niż Tesla Model X! [październik 2018]
Segment E i wyżej: Tesla Model S
Jeśli potrzebujesz samochodu, który zaoferuje ci dużą ilość przestrzeni w rozsądnej cenie, najlepszym wyborem będzie dziś Tesla Model S. Po wysupłaniu ponad 410 tysięcy złotych otrzymasz auto, które bez problemu przejedzie 400+ kilometrów na jednym ładowaniu.
> Ile kosztuje leasing na Tesla Model S 75D? Mamy wyliczenia dla PKO Leasing: 6,9 tys. zł raty + wykup
A jeśli potrzebujesz jeszcze większej ilości miejsca i chcesz ciągać przyczepy, pozostaje ci tylko Tesla Model X. Lada chwila (do 1 roku) w sprzedaży może być dostępny również Audi e-tron Quattro, dlatego jeśli możesz trochę odczekać, na pewno warto to zrobić.