Zhidou / ZD D2S to tani chiński samochód elektryczny, który jest już dostępny w Polsce. Mieliśmy okazję obejrzeć go podczas targów, dzieliliśmy się już z wami wrażeniami, a dziś publikujemy wideo z pierwszego kontaktu z autkiem. I odpowiadamy na pytania, które nam zadawaliście lub zadajecie.

Samochód ZD D2S w pytaniach i odpowiedziach

Czy jest to samochód elektryczny?

Tak, to pojazd całkowicie elektryczny. Ma tylko baterię, silnik elektryczny, falownik, nie ma natomiast żadnego spalinowego generatora energii. Nie jest to jednak samochód w ścisłym rozumieniu tego słowa – to czterokołowiec kategorii L7e.

Skoro to czterokołowiec, to czy można nim jeździć po buspasach i parkować za darmo?

Tak. Przywileje wprowadzone przez Ustawę o elektromobilności dotyczą wszystkich pojazdów samochodowych, a więc także motocykli i czterokołowców Z WYJĄTKIEM motorowerów elektrycznych i ciągników rolniczych.

Jakie są podstawowe dane techniczne auta?

  • Wymiary: 2,811 metra długości, 1,54 metra szerokości, 1,555 metra wysokości.
  • Szybkość maksymalna do 85 km/h.
  • Moc: 20,4 KM (15 kW).
  • Moment obrotowy: 90 Nm.
  • Pojemność bagażnika: 274 litry.

Zasięg, producent, cena ZD D2S

Jaki ma zasięg?

Według oficjalnych informacji producenta (Zhidou) jest to 257 kilometrów według NEDC. To odpowiadałoby około 172,5 kilometra w realnych warunkach w trybie mieszanym. Polskim importer mówi o przedziale od 120 do 180 kilometrów i należy uznać te dane za wiarygodne.

> Porównanie samochodów: REALNE zasięgi elektryków na baterii

Czyli to jest chiński samochód?

Tak. Produkuje go Zhe Jiang Geely Automobile Co. (w skrócie: Zhidou), firma-córka Geely. Geely jest też właścicielem marek Volvo (auta osobowe), Lotus, Lynk&Co i innych – producent ma w swoim portfolio samochody z praktycznie całego rynku.

Samochód ZD D2S to w rzeczywistości czterokołowiec klasy L7e (c) www.elektrowoz.pl

Jaka jest cena ZD D2S?

Zhidou D2S nie ma oficjalnej ceny detalicznej. Importer oferuje go w ramach wynajmu długoterminowego w cenie 1 476 zł brutto raty miesięcznej po pierwszej wpłacie w wysokości 5 000 zł brutto. Rat jest 47, dlatego całkowity koszt zakupu auta wynosi niecałe 74,4 tysiąca złotych. Można się spodziewać, że po zakończeniu okresu wynajmu auto będzie do wykupienia za, powiedzmy, 1 zł – ale nie jest to informacja pewna.

Aktywne liczniki ZD D2S (c) Zdpoland.pl

Wynajem długoterminowy został skalkulowany dla rocznego przebiegu wynoszącego 24 tysiące kilometrów, czyli 2 tysiące kilometrów miesięcznie.

> ZD D2S w cenie 1 476 zł brutto / mies. w wynajmie długoterminowym. Dostępny od ręki

Gdzie go można obejrzeć lub kupić?

Auto od 26 listopada powinno być dostępne w Warszawie (ul. Krasnobrodzka) i Krakowie (ul Powstańców Śląskich). W późniejszym okresie salony mają zostać uruchomione również w Sosnowcu, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku.

Ładowanie i bateria ZD D2S

Czy samochód można ładować w domu?

Właściwie nie ma sensu ładować go nigdzie indziej, chyba że w firmie. Wbudowana ładowarka ZD D2S osiąga maksymalnie 3,7 kW, więc z domowego gniazdka osiągniemy 2-2,3 kW. Samochód nie obsługuje ładowania 3-fazowego.

Jaka jest pojemność baterii samochodu?

17 kWh. To mniej więcej tyle samo, ile posiada elektryczny Smart EQ.

Ile ładuje się bateria?

Biorąc pod uwagę jej pojemność oraz moc wbudowanej ładowarki, trzeba liczyć, że absolutnym minimum od zera do pełna jest 7,5 godziny. Jest to jednak liczba teoretyczna, ponieważ proces zwalnia, gdy bateria osiągnie 80-90 procent naładowania. Może też zwalniać, gdy bateria się nagrzeje.

Producent mówi wprost o 11 godzinach oraz podaje 4 godziny dla ładowania od 20 do 80 procent.

> Chiński klon Tesli – Xpeng G3 – w sprzedaży od 12 grudnia. CENA? Równowartość ~110-150 tysięcy zł

Czy samochód obsługuje szybkie ładowanie?

Nie.

Pierwsze wrażenia

Czy coś wam się rzuciło w oczy podczas oglądania?

Tak. Plusem była jakość wnętrza i ogólne dobre wrażenie podczas kontaktu z autem – nie wydaje się tak nieproporcjonalne jak na zdjęciach. Spodobał nam się też bagażnik, był spory i oferował dużą przestrzeń mimo fotela cofniętego niemal całkowicie do końca. Widać to na zakończeniu filmu.

Obawiamy się natomiast jakości wykonania samochodu. Zaniepokoiło nas na przykład, że gniazdo ładowania wyraźnie zostało wmontowane w otwór, w którym pierwotnie było coś innego. Również klapka portu ładowania miała napisy do góry nogami. Jeśli więc niedopatrzenia zdarzają się na etapie klapek, mogą być również obecne gdzie indziej.

Dlaczego ten samochód jest tańszy od Smarta?

Jest tańszy ponieważ jako czterokołowiec nie musi przechodzić np. testów zderzeniowych. W efekcie Smart ED (poprzednik wariantu EQ) zyskał 5/5 gwiazdek w testach EuroNCAP, a ZD D2S… nie wiadomo.

> Elektryczny Smart ED w testach zderzeniowych Euro NCAP [YouTube]

Czy jeździliście samochodem?

Nie. Nie wiemy, jak zachowuje się na drodze, czy dobrze przyspiesza i zużywa dużo energii. Nie wiemy, czy jest dobrze wyciszone. Nie sprawdziliśmy działania systemu multimedialnego (9-calowy ekran LCD, 30 GB HDD, 2 GHz CPU) ani audio (4 głośniki, 2×25 + 2×15 W).

Oto krótkie wideo, które udało nam się nagrać podczas targów Fleet Market. Wideo wykonane zostało w trybie 360 stopni, więc można w nim rozglądać się po samochodzie – do czego zachęcamy!

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: