TÜV Rheinland startuje z usługą badania pojemności baterii samochodów elektrycznych. Test wymaga podłączenia samochodu do wallboksa i wpięcia komputera do złącza OBD2. Po około 1,5 godziny pomiar jest gotowy. Wynik eksperymentu porównuje się z przebiegiem procesu ładowania w przypadku nowego samochodu i na tej podstawie obliczana jest pojemność baterii lub, inaczej, degradacja akumulatora.

Battery Quick Check – kolejny test pojemności akumulatora

Uczciwe zbadanie pojemności lub degradacji baterii wymagałoby jej demontażu i stopniowego sprawdzenia wszystkich ogniw. W przypadku samochodu elektrycznego to nierealne – chyba że chcemy się go pozbyć – więc musimy polegać na informacjach, które otrzymujemy od systemu BMS. Mogą być to dane odczytane wprost z liczników pokazujące deklarowany zasięg realny czy wyliczony według jakiejś procedury, mogą być też zmierzone w trakcie ładowania.

/Na Elektrowozie toczyła się całkiem spora dyskusja na temat ich wiarygodności, ale to osobne zagadnienie/

TÜV Rheinland stosuje tę ostatnią metodę stworzoną we współpracy z firmą Twaice, startupem analizującym żywotność baterii aut elektrycznych. Po podłączeniu do wallboksa w samochodzie aplikowane są pewne obciążenia oraz mierzony napływ energii. Oprogramowanie porównuje przebieg procesu do zapisanego przebiegu w przypadku nowego elektryka. Na tej podstawie wyliczana jest realna pojemność baterii na tle deklaracji producenta (np. 75,5 kWh vs 77 kWh na ilustracji poniżej).

Do końca 2023 roku test ma obsługiwać około 40 modeli samochodów elektrycznych, co ma odpowiadać 50 procent niemieckiego rynku. Z czasem liczba kompatybilnych elektryków ma się zwiększać. Każde badanie kończy się wydaniem certyfikatu z informacją o pojemności baterii, może być on więc wykorzystany przy odsprzedaży auta. Usługę wyceniono na 149 euro, równowartość 666 złotych (źródło).

Nota od redakcji: właściciele elektryków mogą samodzielnie przeprowadzić podobny pomiar. Niezbędny sprzęt i oprogramowanie opisywaliśmy przy okazji artykułu Degradacja baterii Skody Enyaq iV? Po 7 miesiącach -4,2 procent. A po kalibracji zaledwie -0,9 procent!

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:

Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.

Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]