LG Chem podpisało z trzema południowokoreańskimi bankami umowę kredytową o wartości 550 milionów euro (2,5 miliarda złotych). To kolejny już kontrakt firmy na rozwój segmentu ogniw Li-ion, a w szczególności na rozbudowę fabryki ogniw w Kobierzycach pod Wrocławiem.
Miliardy na produkcję ogniw i baterii Li-ion
Aktualny potencjał produkcyjny LG Chem w Europie to 15 GWh ogniw rocznie, czyli około dwa razy mniej niż wytwarza Panasonic – tyle że ten ostatni obsługuje wyłącznie Teslę. Docelowo na naszym kontynencie LG Chem chce produkować do 70 GWh ogniw, ale do rozbudowy fabryki potrzebne są pieniądze.
Pod koniec 2019 roku firma otrzymała w południowokoreańskich bankach kredyt na 4,6 miliarda euro (20,9 miliarda złotych) z wypłatami rozłożonymi na pięć kolejnych lat, co daje średnio 920 milionów euro / 4,2 miliarda złotych rocznie.
W marcu 2020 roku Europejski Bank Inwestycyjny zdecydował o udzieleniu LG Chem kredytu na 480 milionów euro (2,2 miliarda złotych) na rozbudowę fabryki pod Wrocławiem.
Podpisana teraz umowa na kolejne 550 milionów euro (2,5 miliarda złotych) oznacza, że firma zgromadziła już wszystkie niezbędne środki – szacowano je na około 1,5 miliarda euro / 6,8 miliarda złotych – by zwiększyć produkcję o około 50 GWh do końca 2022 roku (źródło).
LG Chem dostarcza dziś ogniwa koncernowi Volkswagena, a także Jaguarowi, Hyundaiowi, Renault i General Motors. Moce produkcyjne wszystkich pięciu fabryk na świecie wynoszą dziś 70 GWh, czyli tyle, ile za dwa lata ma wytwarzać wyłącznie fabryka w Kobierzycach. Do końca roku mają wzrosnąć do 100 GWh ogniw Li-ion.
Firma chwali się, że ma obecnie zamówienia na ogniwa i baterie na łącznie 123 miliardy dolarów, co daje równowartość 114 miliardów euro / 518 miliardów złotych. Jeśli założyć, że ogniwa kosztują dziś 120 dolarów za kWh i ich cena będzie stopniowo dążyć do 100 dolarów za 1 kWh oznacza to, że LG Chem zobowiązało się wyprodukować 1,1 miliarda kWh / 1,1 TWh ogniw i baterii.
> Korea Południowa światowym liderem w produkcji ogniw Li-ion jako kraj. Panasonic – jako firma
Przy założeniu, że przeciętne auto elektryczne ma baterię o pojemności 60 kWh taka liczba ogniw i baterii odpowiada 18-19 milionom samochodów. Dla porównania: największy na świecie koncern samochodowy, Volkswagen, w 2019 roku wyprodukował niecałe 11 milionów aut.
Zdjęcie otwierające: linia produkcyjna ogniw LG Chem w saszetkach (ang. pouch) (c) LG Chem