Greenway pochwalił się wprowadzeniem na rynek magazynu energii o nazwie GridBooster. Pierwsze takie urządzenie trafiło już do Galerii Metropolia w Gdańsku, kilka kolejnych ma zostać rozlokowanych w Polsce. Pojemność magazynu energii to 60 kWh, czyli 1,5 raza więcej niż wynosi pojemność baterii najchętniej kupowanego samochodu elektrycznego w Polsce – Nissana Leafa II.
Magazyn energii, czyli sprytny sposób na duże obciążenie
Magazyn energii to po prostu stacjonarna bateria o dużej pojemności. Ładuje się ona w nocy, gdy energia jest tańsza, a następnie może ją oddawać, gdy do ładowarki podłączają się pierwsi kierowcy. Może też ją przechowywać do momentu, gdy do urządzenia podepnie się więcej niż jeden samochód – wtedy wszystkie auta będą ładowane z maksymalną potrzebną mocą, nawet jeśli nie zapewnia jej przyłącze energetyczne.
Tak właśnie dzieje się w Gdańsku: do GridBoostera podpięta jest jedna szybka stacja ładowania firmy Delta oraz dwa półszybkie słupki ładowania. Ich łączna moc wynosi 100 kW, ale nawet przy stuprocentowym obciążeniu z sieci wykorzystywane jest tylko 40 kW – a pozostała potrzebna moc gwarantowana jest przez magazyn energii.
GridBooster firmy Greenway zbudowany został z używanych baterii Li-ion, które zostały wycofane z eksploatacji w samochodach elektrycznych. Wdrożenie magazynu energii jest pilotażowe, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. GridBoostery mają pojawić się w kilku lokalizacjach w kraju.
> W 2019 roku powstanie w Polsce największy magazyn energii o pojemności 27 000 kWh