Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

CATL się chwali: Tylko 1 problematyczne ogniwo Li-ion na 1 000 000 000 przemknie się przez kontrolę jakości

Największy producent ogniw Li-ion na świecie, chińska firma CATL, podała kilka ciekawostek podsumowujących rok 2023. Ujawniono na przykład, że dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji na każdy 1 miliard wytworzonych ogniw mniej niż jedno może się okazać problematyczne, a mimo tego przejdzie niezauważone przez wszystkie etapy kontroli jakości. Oznacza to jedno kłopotliwe ogniwo na około 9 milionów baterii do samochodów elektrycznych.

Imponujące statystyki CATL

O tym, jak bardzo znikomy jest to poziom awaryjności, niech świadczy fakt, że producent nie jest ostatnim etapem testów ogniw. Gdy trafiają one do auta elektrycznego, system zarządzania baterią (BMS) dokonuje swoich oszacowań dotyczących sprawności ogniw Li-ion, na bieżąco też bada stan ich zdrowia. Mogłoby się więc okazać, że kłopot zostanie automatycznie zdiagnozowany i naprawiony, zanim właściciel czegokolwiek się domyśli.

LG zaliczyło w ostatnich latach wpadkę z co najmniej kilkoma tysiącami ogniw, w których marszczyły się elektrody, akcja wymian objęła w sumie na pewno ponad sto tysięcy aut. Przy podobnej skali produkcji, CATL miałoby problem z… jednym ogniwem w jednym samochodzie. Dodajmy, że do końca 2023 roku ogniwa CATL zasilały 11,67 miliona pojazdów na całym świecie, 1/3 taboru jeżdżącego po globalnych drogach (źródło).

W 2023 roku CATL wygenerował 56,6 miliarda dolarów przychodu (wzrost o 22 procent rok do roku) i zagarnął 36,8 procent rynku samochodów elektrycznych oraz 40 procent rynku magazynów energii. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy zaprezentował aż trzy rozwiązania wpływające na zasilany elektrycznie transport. Są nim 1/ skompresowane ogniwa (ang. condensed battery) o gęstości energii 0,5 kWh/kg nadające się do stosowania w samolotach, 2/ baterie Shenxing obsługujące ładowanie z mocą 4 C i większą oraz 3/ strukturalne pakiety Qilin o bardzo wysokich gęstościach energii, które pozwalają na budowanie baterii o pojemności 140-150 kWh.

W połowie tego roku CATL chce wybranym producentom dostarczać ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe za pół ceny, mniej więcej dwa razy taniej niż rok temu.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version