Nowa bateria CATL Qilin zawitała do pierwszego samochodu. Zeekr 001, model zbudowany na platformie SEA1 koncernu Geely, osiągnął dzięki niej 1 032 jednostki zasięgu wyliczonego zgodnie z procedurą CLTC. Pojemność akumulatora to aż 140 kWh, jego waga też jest niczego sobie, ponieważ wynosi 727 kilogramów plus/minus 21 kilogramów. Zeekr 001 w Chinach będzie bezpośrednim konkurentem Tesli Model S, ma 4,97 metra długości i 3 metry rozstawu osi.

Zeekr 001: cena, zasięg, specyfikacja – wszystko, co wiemy

Nie mamy jeszcze na rynku zbyt wielu modeli, które posiadają zasięg wyliczony według procedury WLTP i CLTC, ponieważ CLTC jest stosunkowo nowa. Z naszych dotychczasowych szacunków wynika, że zasięg realny Zeekr 001 w trybie mieszanym powinien wynieść około 813 kilometrów (wynik / 1,27), co oznaczałoby, że według WLTP Zeekr 001 przejedzie 951 jednostek. Na tej podstawie możemy próbować ocenić, że na autostradzie przy 120 km/h auto pokonałoby do 570 kilometrów [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu].

Dla porównania: Tesla w Modelu S Plaid obiecuje 637 kilometrów według EPA i ledwie 600 jednostek WLTP, ale firma Muska znana jest z dużych „optymalizacji” testu według EPA. Lucid Air Dream Edition R, wersja zorientowana na zasięg, obiecywała „ponad 900 jednostek WLTP”. Precyzyjne dane powinniśmy poznać niedługo, ponieważ Lucid potwierdził, że partia samochodów trafiła już do odbiorców w Holandii i Niemczech.

Bateria Zeekra 001 waży 727 kilogramów, co nawet w świecie elektryków przyprawia o gęsią skórkę. Pakiet Modelu S Plaid waży 551 kilogramów i ma gęstość energii na poziomie pakietu równą 0,182 kWh/kg. I tutaj zaskoczenie, bo w baterii CATL Qilin Zeekra gęstość energii to 0,193 kWh/kg lub nawet 0,2 kWh/kg, jak wynika z dokumentów homologacyjnych, czyli o ponad 10 procent więcej niż w Modelu S Plaid!

To nadal mniej niż obiecywane przez CATL 0,255 kWh/kg. Musimy wszak pamiętać, że jest to pakiet strukturalny, element odpowiadający za wytrzymałość całego samochodu, w modelu segmentu E jakim jest Zeekr 001 może być więc grubszy i cięższy. Ogniwa CATL wchodzące w jego skład są prostopadłościenne.

Zeekr 001: cena i inne dane techniczne

Cena Zeekr 001 startuje w Chinach od 299 000 yuanów z dopłatami, dowiedział się Reuters. Przy przeliczeniu na złotówki jest to zaledwie 187 400 złotych. Po doliczeniu kosztów transportu i podatków otrzymamy kwotę w wysokości około 270 000 złotych [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu]. Samochód mimo swoich rozmiarów (Model S) lokuje się zatem w okolicy Tesli Model 3. Biorąc pod uwagę jego rozmiary i ceny innych modeli z tego segmentu, raczej nie powinniśmy spodziewać się kwot poniżej 300 000 złotych – choć dużo tutaj zależy od pojemności akumulatora. Naszym zdaniem wariant 140 kWh bez problemu przebije 400 000 złotych. Geely nie podało na razie ceny Zeekr 001 dla Europy, model ma zawitać na nasz kontynent w 2023 roku.

Inne dane techniczne Zeekr 001:

  • moc silnika (jednego): 200 kW/272 KM
  • rodzaj silników: z magnesami trwałymi,
  • liczba silników: 2 (?),
  • wymiary:
    • długość: 4,97 metra,
    • szerokość 1,999 metra,
    • wysokość: 1,56/1,548 metra,
  • dopuszczalna masa całkowita: 2 845 kg,
  • masa własna: 2 345 kg,
  • szybkość maksymalna: 200 km/h,
  • szybkość maksymalna podczas 30 minut jazdy: 180 km/h,
  • gęstość energii na poziomie pakietu: 0,2 kWh/kg,
  • zasięg: 1 032 jednostki CLTC,
  • zużycie energii: 14,9 kWh/jedn. CLTC,
  • rodzaj baterii: Li-ion, oparta na niklu,
  • maksymalna prędkość obrotowa silnika: 16 500 obr/min (źródło),
  • CENA: od 299 000 yuanów (równowartość 187 400 zł) z dopłatami dla najsłabszej wersji.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: