Potwierdziły się informacje z przełomu marca i kwietnia 2022: Tesla udostępniła Superchargery w Zjednoczonym Królestwie. Oprócz tego z wybranych stacji ładowania amerykańskiego operatora mogą od teraz korzystać obywatele Austrii, Belgii, Hiszpanii i Szwecji. Wcześniej ładowarki udostępniono w Norwegii, Holandii i Francji.

Już 8 krajów z Superchargerami dla właścicieli nie-Tesli

We wszystkich wymienionych krajach oprócz Holandii kierowcy samochodów elektrycznych innych marek mogą uzupełnić energię tylko w niektórych lokalizacjach – tych, które są widoczne w aplikacji mobilnej Tesli (Android TUTAJ, iOS TUTAJ) albo na stronie operatora (link na dole). Zgodnie ze stanem na dziś, 19 maja, ze względu na napaść Rosji na Ukrainę, do powyższych państw nadal można doliczać wybrane placówki w Polsce, na Słowacji i na Węgrzech. Co więcej: pozwalają one na darmowe uzupełnianie energii.

Stawki za ładowanie zależą od kraju, mogą być też modyfikowane w różnych porach dnia. Na przykład w tym momencie (godz. 19.45) na wybranych Superchargerach zapłacimy:

  • Antwerpia, Belgia – 0,7 euro/kWh (3,25 zł/kWh),
  • Duiven, Holandia – 0,7 euro/kWh,
  • Ystad, Szwecja – 7,6 korony szwedzkiej/kWh (3,37 zł/kWh),
  • Laerdal, Norwegia – 6,75 korony norweskiej/kWh (3,04 zł/kWh),
  • Buchelay, Francja – 0,68 euro/kWh (3,16 zł/kWh),
  • Grays, Zjednoczone Królestwo – 0,61 funta/kWh (3,34 zł/kWh),
  • Alcobendas, Hiszpania – 0,63 euro/kWh (2,93 zł/kWh),
  • Lassnitzhoehe, Austria – 0,7 euro/kWh.

Jak widać kwoty są podobne dla całego kontynentu europejskiego: nieco taniej może być w Norwegii i Hiszpanii, ale generalnie należy nastawiać się na równowartość średnio 3,2 zł/kWh. Dla porównania: w Belgii ładowanie na Ionity bez abonamentu kosztuje 0,79 euro/kWh, w Polsce jest to 3,5 zł/kWh (tymczasowo: 2,99 zł/kWh), stawki na Superchargerach są zatem o 9-11 procent niższe niż na Ionity.

Porsche Taycan podłączone do Superchargera. Projektantowi należy pogratulować chodnika, jak widać nie tylko u nas bywają takie hece 🙂 (c) Tesla Owners UK / Twitter

W przypadku obu operatorów ładowanie może nas kosztować jeszcze mniej, jeśli zdecydujemy się na rejestrację i opłacanie miesięcznego abonamentu. W przykładowej Belgii da się zejść do poziomu 0,57 euro/kWh na Superchargerach i 0,35 euro/kWh na Ionity. Różnica między operatorami jest taka, że Tesla pozwala na rezygnację w dowolnym momencie, Ionity natomiast domaga się zobowiązania na 12 miesięcy.

Mapę Superchargerów dostępnych dla samochodów innych marek można znaleźć na stronie operatora. Co ciekawe, nie widać na niej ładowarek znajdujących się w pobliżu granicy z Ukrainą:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: